L'adaptation du Rouge et le noir (1954) par Claude Autant-Lara. Procès, processus, procédés.
Details
Serval ID
serval:BIB_AFE9FC481E39
Type
Article: article from journal or magazin.
Publication sub-type
Case report (case report): feedback on an observation with a short commentary.
Collection
Publications
Institution
Title
L'adaptation du Rouge et le noir (1954) par Claude Autant-Lara. Procès, processus, procédés.
Journal
Ecrans
ISBN
978-2-406-06409-1
ISSN
2267-4357
Publication state
Published
Issued date
15/12/2016
Peer-reviewed
Oui
Volume
1
Number
5
Pages
135-169
Language
french
Abstract
This study makes use of documents from the Cinémathèque Suisse’s
Claude Autant-Lara Collection to show how an adaptation bears witness to the
conception that the cinematic world had of the novelist in the 1950s and its
willingness to exploit the legacy of a literary work. In the opening sequence of
the film, devoted to the trial of Julien, the hero makes himself the spokesman for
the creators of the film and allows them to underscore the modern-day
reverberations of Stendhal’s chronique.
Cette étude exploite des documents déposés dans le fonds Claude
Autant-Lara de la Cinémathèque suisse pour montrer comment l’adaptation
témoigne de la conception que le milieu du cinéma se faisait du romancier Stendhal dans
les années 1950 et de sa volonté d’exploiter la valeur patrimoniale de l’oeuvre
littéraire. Dans la séquence d’ouverture du film consacrée au procès de Julien, le
héros se fait le porte-parole des auteurs du film et permet à ceux-ci de souligner
l’écho contemporain de la “chronique” de Stendhal.
Claude Autant-Lara Collection to show how an adaptation bears witness to the
conception that the cinematic world had of the novelist in the 1950s and its
willingness to exploit the legacy of a literary work. In the opening sequence of
the film, devoted to the trial of Julien, the hero makes himself the spokesman for
the creators of the film and allows them to underscore the modern-day
reverberations of Stendhal’s chronique.
Cette étude exploite des documents déposés dans le fonds Claude
Autant-Lara de la Cinémathèque suisse pour montrer comment l’adaptation
témoigne de la conception que le milieu du cinéma se faisait du romancier Stendhal dans
les années 1950 et de sa volonté d’exploiter la valeur patrimoniale de l’oeuvre
littéraire. Dans la séquence d’ouverture du film consacrée au procès de Julien, le
héros se fait le porte-parole des auteurs du film et permet à ceux-ci de souligner
l’écho contemporain de la “chronique” de Stendhal.
Keywords
adaptation, scénario, récit, cinéma, littérature
Create date
12/01/2017 7:50
Last modification date
20/08/2019 15:19