Revisiter l’efficacité pédagogique des classes à plusieurs cours
Details
Serval ID
serval:BIB_9E283949AC23
Type
Article: article from journal or magazin.
Collection
Publications
Institution
Title
Revisiter l’efficacité pédagogique des classes à plusieurs cours
Journal
Revue Française de Pédagogie
ISSN
2105-2913 (Online)
Publication state
Published
Issued date
2007
Peer-reviewed
Oui
Number
160
Pages
103-118
Language
french
Abstract
Cet article propose une analyse de l’efficacité pédagogique des classes à plusieurs cours à l’école élémentaire. Les résultats de cette recherche indiquent que la fréquentation d’un cours double, en CE1 comme en CM1, n’est jamais positive sur les acquisitions des élèves et qu’elle est au mieux neutre quand les élèves peuvent faire l’objet d’une affectation délibérée de la part des enseignants. Si ces résultats malmènent sérieusement les conclusions des travaux antérieurs français, on note que le contexte a changé puisque d’une part, les classes à plusieurs cours ne sont plus à présent une spécificité rurale et, d’autre part, elles se limitent souvent à deux niveaux d’enseignement. En outre, les progrès réalisés en matière de modélisation statistique permettent de mieux mesurer les effets du contexte de scolarisation sur les progrès des élèves.
This article attempts to assess the instructional effects of multigrade classes in France which seem not to be positive. There is an empirical evidence, moreover, that multigrade classes clearly have a negative effect on student achievement, particularly when there is no purposeful assignment of students into those classes. This result is quite different from the previous French studies but the context has changed: on the one hand, multigrade classes have spread over highly urbanized areas and on the other hand, statistical methods involved in evaluation have been improving.
This article attempts to assess the instructional effects of multigrade classes in France which seem not to be positive. There is an empirical evidence, moreover, that multigrade classes clearly have a negative effect on student achievement, particularly when there is no purposeful assignment of students into those classes. This result is quite different from the previous French studies but the context has changed: on the one hand, multigrade classes have spread over highly urbanized areas and on the other hand, statistical methods involved in evaluation have been improving.
Keywords
Acquisition de connaissances, Conduite de la classe, École élémentaire, Efficacité scolaire
Publisher's website
Open Access
Yes
Create date
05/04/2017 13:30
Last modification date
20/08/2019 15:04