Les déterminants sociaux, scolaires et cognitifs de la réussite en première année universitaire
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serval:BIB_70FE2B682B12
Type
Article: article from journal or magazin.
Collection
Publications
Institution
Title
Les déterminants sociaux, scolaires et cognitifs de la réussite en première année universitaire
Journal
Revue française de pédagogie
ISSN-L
2105-2913
Publication state
Published
Issued date
2012
Peer-reviewed
Oui
Number
180
Pages
77-94
Language
french
Abstract
L’objectif principal de cette recherche est de mieux comprendre l’articulation entre les différents facteurs qui agissent sur la réussite des étudiants au terme de la première année à l’université. Une originalité de la démarche est d’intégrer aux modèles explicatifs de la réussite des indicateurs spécifiques des compétences des étudiants à leur entrée à l’université : mesures des performances académiques (niveau en compréhension de l’écrit) et des capacités cognitives. Les analyses mettent en évidence le poids très fort du passé scolaire (retard scolaire, série et mention du baccalauréat) ; le niveau en compréhension de l’écrit et les capacités cognitives ne jouent, à eux seuls, qu’un rôle limité pour expliquer les différences de réussite entre étudiants, l’essentiel de l’influence de ces variables s’étant exprimé auparavant tout au long de la scolarité. En outre, les étudiants pour lesquels le choix de la filière repose sur un projet professionnel réussissent mieux que les autres.
This research is primarily intended to better understand the links between the different factors in student achievement at the end of the first academic year. The approach is original in that specific indicators of students’ competences when they enter university are integrated in the explanatory models of achievement: measure of academic performance (proficiency in written comprehension) and of cognitive capacities. As found by the various analyses, students’ academic paths (educational underachievement, course taken and grade) are very influential. Proficiency in written comprehension and cognitive capacities only have a limited effect on achievement gaps between students. in addition, students whose course option is based on a professional project achieve better than the others.
This research is primarily intended to better understand the links between the different factors in student achievement at the end of the first academic year. The approach is original in that specific indicators of students’ competences when they enter university are integrated in the explanatory models of achievement: measure of academic performance (proficiency in written comprehension) and of cognitive capacities. As found by the various analyses, students’ academic paths (educational underachievement, course taken and grade) are very influential. Proficiency in written comprehension and cognitive capacities only have a limited effect on achievement gaps between students. in addition, students whose course option is based on a professional project achieve better than the others.
Keywords
évaluation, enseignement supérieur, compétence, résultats de l’éducation, parcours scolaire
Publisher's website
Open Access
Yes
Create date
05/04/2017 8:24
Last modification date
21/07/2021 15:27