Pratiques éducatives et progrès des enfants sous la loupe des pères au début du XIXe siècle

Details

Ressource 1Request a copy Under indefinite embargo.
UNIL restricted access
State: Public
Version: Final published version
License: Not specified
Serval ID
serval:BIB_4766301B0E30
Type
Article: article from journal or magazin.
Collection
Publications
Institution
Title
Pratiques éducatives et progrès des enfants sous la loupe des pères au début du XIXe siècle
Journal
Lumières
Author(s)
Moret Petrini Sylvie
Publication state
Published
Issued date
2018
Number
32
Pages
79-92
Language
french
Abstract
Les nombreux écrits personnels (en particulier les journaux personnels et journaux d'éducation) conservés sur le territoire suisse romand permettent de lever un coin du voile sur les pratiques éducatives de la haute-bourgeoisie. Ceux-ci révèlent l'importance que les pères ont octroyé à l'observation de leurs enfants, leur volonté d'expérimenter de nouvelles méthodes prenant en compte les particularités enfantines et enfin leur volonté de conserver leur prééminence sur la formation de leurs enfants au moment même où s'élèvent de nombreuses voix en faveur du développement de l'éducation publique.
The numerous personal writings (and especially the personal diaries and journals of education) preserved in Romandy offer a glimpse of the pedagogical practices in the upper class. These reveal the importance they attached to the observation of their children, their will to experience new methods adapted to the distinctive features of childhood, as well as the will of the fathers to maintain their preeminence in the education of their children.
Create date
10/02/2020 10:30
Last modification date
21/01/2023 7:46
Usage data