The importance of the coparenting relationship in couple therapy
Details
Serval ID
serval:BIB_AD061EB865BF
Type
PhD thesis: a PhD thesis.
Collection
Publications
Institution
Title
The importance of the coparenting relationship in couple therapy
Director(s)
Darwiche Joëlle
Institution details
Université de Lausanne, Faculté des sciences sociales et politiques
Publication state
Accepted
Issued date
2021
Language
english
Abstract
The literature has supported the broad importance of the coparenting relationship for the couple and for family. However, couple therapy research has overlooked couples of parents and coparenting as a target and an outcome of therapy. Therefore, this thesis aimed to explore the relevance of working on the coparenting relationship within couple therapy and observed the nature of changes related to this specific therapeutic work.
As a preliminary step, we reviewed and evaluated the efficacy of coparenting interventions within the broader framework of intervention programs for couples. Then, we focused on a couple therapy, and presented the Integrative Brief Systemic Intervention (IBSI) that systematically integrates therapeutic work on both the romantic and coparenting relationships. Finally, we conducted two process studies to identify the nature of the changes related to integrating coparenting work into the IBSI.
This thesis offers the first evidence of the relevance of working on coparenting within both prevention programs and IBSI. The process studies allowed us to describe the process unfolding when parents improved their coparenting satisfaction within the IBSI. This process comprised six steps and discriminated couples whose coparenting outcomes improved from couples who did not improve after couple therapy.
We finally discussed the implications of this research for both empirical literature and clinical practice.
--
Cette thèse visait à explorer l'importance de la relation coparentale dans le cadre d'une thérapie de couple et à observer la nature des changements associés au travail thérapeutique de celle-ci. En effet, bien que la littérature soutienne largement l'importance de la relation coparentale pour la famille et le couple, les recherches sur la thérapie de couple ne se sont que très peu intéressées aux parents et nous avons peu de connaissances sur la relation coparentale comme cible des interventions de couple.
Dans un premier temps, nous avons examiné et évalué l'efficacité des interventions sur le coparental pour les couples. Ensuite, nous nous sommes concentrés sur une thérapie de couple, l'intervention Systémique Brève Intégrative (ISBI), qui intègre systématiquement le travail thérapeutique sur les relations conjugale et coparentale. Enfin, nous avons mené deux études de processus pour documenter la nature des changements liés à l'intégration du travail sur la coparentalité dans l'ISBI.
Cette thèse offre les premières preuves de la pertinence du travail sur le coparental au sein des programmes de prévention et de l'ISBI. Les études de processus nous ont également permis de décrire le processus en jeu lorsque les parents améliorent leur satisfaction coparentale au cours des séances d'ISBI. Ce processus est composé de six étapes et permet de distinguer les couples qui s'améliorent ou non après la thérapie de couple.
En conclusion, nous discutons les implications de cette recherche pour la littérature empirique et la pratique clinique.
As a preliminary step, we reviewed and evaluated the efficacy of coparenting interventions within the broader framework of intervention programs for couples. Then, we focused on a couple therapy, and presented the Integrative Brief Systemic Intervention (IBSI) that systematically integrates therapeutic work on both the romantic and coparenting relationships. Finally, we conducted two process studies to identify the nature of the changes related to integrating coparenting work into the IBSI.
This thesis offers the first evidence of the relevance of working on coparenting within both prevention programs and IBSI. The process studies allowed us to describe the process unfolding when parents improved their coparenting satisfaction within the IBSI. This process comprised six steps and discriminated couples whose coparenting outcomes improved from couples who did not improve after couple therapy.
We finally discussed the implications of this research for both empirical literature and clinical practice.
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Cette thèse visait à explorer l'importance de la relation coparentale dans le cadre d'une thérapie de couple et à observer la nature des changements associés au travail thérapeutique de celle-ci. En effet, bien que la littérature soutienne largement l'importance de la relation coparentale pour la famille et le couple, les recherches sur la thérapie de couple ne se sont que très peu intéressées aux parents et nous avons peu de connaissances sur la relation coparentale comme cible des interventions de couple.
Dans un premier temps, nous avons examiné et évalué l'efficacité des interventions sur le coparental pour les couples. Ensuite, nous nous sommes concentrés sur une thérapie de couple, l'intervention Systémique Brève Intégrative (ISBI), qui intègre systématiquement le travail thérapeutique sur les relations conjugale et coparentale. Enfin, nous avons mené deux études de processus pour documenter la nature des changements liés à l'intégration du travail sur la coparentalité dans l'ISBI.
Cette thèse offre les premières preuves de la pertinence du travail sur le coparental au sein des programmes de prévention et de l'ISBI. Les études de processus nous ont également permis de décrire le processus en jeu lorsque les parents améliorent leur satisfaction coparentale au cours des séances d'ISBI. Ce processus est composé de six étapes et permet de distinguer les couples qui s'améliorent ou non après la thérapie de couple.
En conclusion, nous discutons les implications de cette recherche pour la littérature empirique et la pratique clinique.
Create date
11/10/2021 11:24
Last modification date
12/10/2021 5:39