La valeur sociale des explications causales : Norme d'internalité, jugements scolaires et registres de valeur
Details
Serval ID
serval:BIB_96115749D876
Type
PhD thesis: a PhD thesis.
Collection
Publications
Institution
Title
La valeur sociale des explications causales : Norme d'internalité, jugements scolaires et registres de valeur
Director(s)
Pansu P.
Institution details
Université Pierre Mendès France
Publication state
Accepted
Issued date
2006
Genre
Thèse de doctorat
Language
french
Abstract
Cette thèse vise à étudier la valeur sociale des explications causales dans l'application des évènements et jugements scolaires. Plus précisément, ce travail, qui s'inscrit dans le prolongement des travaux conduits sur la norme d'internalité (Beauvois & Dubois, 1988), se propose d'étendre la question de la valeur des explications causales au-delà de la seule distinction entre causalité interne et causalité externe. Dans une première partie, nous avons cherché à rendre compte de variations de valeur au sein du registre causal interne dans le milieu académique (cycle universitaire et primaire). Une première série de trois études (études 1a, 1b et 2) montre que 1) toutes les explications internes ne sont pas valorisées au même niveau et que 2) l'approche sociocognitive de l'internalité (Beauvois & Dubois, 1988) et l'approche attributionnelle des relations interpersonnelles (Weiner, 1995) sont plus complémentaires qu'antinomiques dès lors qu'on spécifie les jugements sur lesquels elles portent. Deux études supplémentaires (études 3 et 4), réalisées en milieu naturel de classe, révèlent, non seulement que toutes les catégories internes ne sont pas porteuses de valeur au même titre, mais que cette valeur varie en fonction du paradigme mobilisé (paradigme d'autoprésentation vs. Paradigme d'identification/jugement). Cela nous a conduit dans une seconde partie, à envisager la possibilité de fluctuations de valeur des explications causales sur les deux composantes de la valeur sociale des personnes, l'utilité et la désirabilité (Dubois & Beauvois, 2001). L'élaboration et la validation d'un outil de mesure de ces dimensions adapté au milieu scolaire (études 5, 6 et 7) a permis la réalisation de deux nouvelles études (étude 8 et 9) qui apportent des résultats en faveur de cette approche. Enfin, des analyses complémentaires révèlent que chaque explication dispose d'une valeur spécifique sur les deux composantes de la valeur sociale. Une dernière étude expérimentale (étude 10) met en évidence que la prise en compte de cette spécificité permet de mieux prédire le jugement des enseignants en matière de désirabilité et d'utilité que le recours au seul critère interne/externe.
The aim of the current work is to investigate the social value of causal explanations in the explanation of events and scholastic judgments. More particularly, this work, grounded on the norm of internality theory (Beauvois & Dubois, 1988), suggests to extend the study of the value of causal explanations beyond this distinction between internal and external causalities. In a first part that took place in academic settings (in college and in elementary school), we studied variations of value within the internal causal register. A first set of three studies (studies 1a, 1b and 2) shows that 1) all internal explanations are not judged the same way 2) the sociocognitive approach if internality (Beauvois & Dubois, 1988) and the attributional approach of interpersonal relations (Weiner, 1995) are additional rather than paradoxical since we have been able to specify the specific judgments that are concerned by each one of these. Two additional studies (studies 3 and 4), conducted in natural class settings, reveal furthermore that the value of causal explanations varies according to the mobilized paradigm (self-presentation paradigm vs. identification/judgment paradigm). This leads us, in a second part, to investigate the fluctuations of causal explanations value on both social utility designed to mesure these dimensions among middle school children, (studies 5,6 and 7), allowed us to conducted two new studies (study 8 and 9) that confirm this approach. Additional analyses on the data reveal that every explanation has a specific value on both components of social value. The last experimental study (study 10) brings to the fore that the specific value of each causal.
The aim of the current work is to investigate the social value of causal explanations in the explanation of events and scholastic judgments. More particularly, this work, grounded on the norm of internality theory (Beauvois & Dubois, 1988), suggests to extend the study of the value of causal explanations beyond this distinction between internal and external causalities. In a first part that took place in academic settings (in college and in elementary school), we studied variations of value within the internal causal register. A first set of three studies (studies 1a, 1b and 2) shows that 1) all internal explanations are not judged the same way 2) the sociocognitive approach if internality (Beauvois & Dubois, 1988) and the attributional approach of interpersonal relations (Weiner, 1995) are additional rather than paradoxical since we have been able to specify the specific judgments that are concerned by each one of these. Two additional studies (studies 3 and 4), conducted in natural class settings, reveal furthermore that the value of causal explanations varies according to the mobilized paradigm (self-presentation paradigm vs. identification/judgment paradigm). This leads us, in a second part, to investigate the fluctuations of causal explanations value on both social utility designed to mesure these dimensions among middle school children, (studies 5,6 and 7), allowed us to conducted two new studies (study 8 and 9) that confirm this approach. Additional analyses on the data reveal that every explanation has a specific value on both components of social value. The last experimental study (study 10) brings to the fore that the specific value of each causal.
Create date
03/09/2008 14:55
Last modification date
20/08/2019 14:58