Un manuel d’empowerment du XVIe siècle : les Colloques de Maturin Cordier et le développement de l’agentivité enfantine

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State: Public
Version: Final published version
License: CC BY-NC-ND 4.0
Serval ID
serval:BIB_9589E47C5AC9
Type
Article: article from journal or magazin.
Collection
Publications
Institution
Title
Un manuel d’empowerment du XVIe siècle : les Colloques de Maturin Cordier et le développement de l’agentivité enfantine
Journal
Histoire de l'éducation
Author(s)
Crousaz Karine
Publication state
Published
Issued date
2024
Peer-reviewed
Oui
Number
161
Pages
21-46
Language
french
Abstract
Abstract:
Maturin Cordier was one of the best pedagogues of the 16th century. His Colloquiorum scholasticorum libri quatuor, first published in Geneva shortly before his death in 1564, contains, in the fragmented form of dialogues, the core of his pedagogical thinking and conveys the insights he acquired during his fifty-year teaching career. Cordier’s Colloquia met with great success and was reprinted and translated in Protestant and Catholic countries many times over. His work shaped the learning experience of many pupils from the 16th to the 19th century and informed the attitudes and expectations of certain teachers/parents towards their pupils/children. This paper analyses the role of agency in the Colloquia. It demonstrates that Cordier's textbook was designed as an empowerment manual for children. The Colloquia scholastica taught them how to make best use of their personal agency and how to develop it in their interactions with fellow pupils, teachers and parents. This paper also looks at the complex relations between children's agency and divine omnipotence detailed in this primer by a pedagogue who was both a humanist inspired by Erasmus of Rotterdam and a friend and admirer of John Calvin.
Résumé:
Maturin Cordier est l’un des plus grands pédagogues du XVIe siècle. Ses Colloquiorum scholasticorum libri quatuor, publiés à Genève en 1564 alors qu’il était dans 85e (et dernière) année contiennent, sous la forme éclatée de dialogues, le cœur de sa pensée pédagogique et les fruits de son expérience d’enseignant, longue de plus de cinquante ans. Ayant rencontré un succès considérable et bénéficié de multiples rééditions et traductions en terres protestantes et catholiques, les Colloques de Cordier ont formé des générations d’élèves du XVIe au XIXe siècle et ont contribué à modeler le comportement et les attentes d’une partie des maîtres à l’égard de leurs élèves, et inversement. Cet article analyse la place de l’agentivité dans les Colloques et démontre que cet ouvrage constitue un véritable manuel d’empowerment, visant le développement de la capacité d’agir des enfants. Les Colloques exposent aux jeunes élèves non seulement comment faire usage au mieux de leur marge de manœuvre, mais aussi comment élargir cette dernière vis-à-vis de leurs camarades, de leurs maîtres et de leurs parents. L’article observe également les relations complexes entre agentivité enfantine et toute-puissance divine chez Cordier, un pédagogue inspiré à la fois par l’humaniste Érasme de Rotterdam et par le réformateur protestant Jean Calvin.
Create date
09/07/2024 14:48
Last modification date
10/07/2024 6:14
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