Efficacité pédagogique des classes à cours double à l’école primaire : le cas du cours préparatoire
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Type
Article: article from journal or magazin.
Collection
Publications
Institution
Title
Efficacité pédagogique des classes à cours double à l’école primaire : le cas du cours préparatoire
Journal
Revue Française de Pédagogie
ISSN-L
2105-2913
Publication state
Published
Issued date
2010
Peer-reviewed
Oui
Number
173
Pages
51-66
Language
french
Abstract
Sur la base d’analyses nouvelles, cet article se centre sur l’efficacité pédagogique des classes à plusieurs cours à l’école élémentaire, et plus particulièrement sur la classe de CP (cours préparatoire). Les résultats principaux indiquent que c’est la configuration CP-CE1 qui constitue le contexte le plus défavorable aux apprentissages des élèves. Cette inefficacité relative des cours doubles peut toutefois être compensée par l’expérience professionnelle de l’enseignant. L’article propose également une synthèse sur l’efficacité des classes à cours multiple à l’école élémentaire, au regard des travaux récents, et ouvre des pistes de réflexion sur cette question de politique éducative.
Based on new analyses, this article focuses on teaching efficiency in multigrade classes in primary school, and particularly in first grade (CP). The main results show that first-second grade configuration is the most unfavorable one for the students to learn. However the teaching experience of the teachers can make up for such inefficiency linked to multigrade classes. The article also presents a summary of recent works on the inefficiency of multigrade classes and gives food for thought on this educational policy issue.
Based on new analyses, this article focuses on teaching efficiency in multigrade classes in primary school, and particularly in first grade (CP). The main results show that first-second grade configuration is the most unfavorable one for the students to learn. However the teaching experience of the teachers can make up for such inefficiency linked to multigrade classes. The article also presents a summary of recent works on the inefficiency of multigrade classes and gives food for thought on this educational policy issue.
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Create date
05/04/2017 8:51
Last modification date
21/07/2021 15:34