Buchkunst und Verlagswesen in der Deutschschweiz ( 1900- 1930): Netzwerke , Praktiken, Asthetiken
Details
Serval ID
serval:BIB_1EF8F0F1E9DF
Type
PhD thesis: a PhD thesis.
Collection
Publications
Institution
Title
Buchkunst und Verlagswesen in der Deutschschweiz ( 1900- 1930): Netzwerke , Praktiken, Asthetiken
Director(s)
Kaenel Philippe
Institution details
Université de Lausanne, Faculté des lettres
Publication state
Accepted
Issued date
2023
Language
german
Abstract
La thèse de Gina De Micheli présente pour la première fois une histoire intégrale de l’art du livre et de l’édition en Suisse alémanique au cours du premier tiers du 20e siècle. En quelques dizaines d’études de cas, l’auteure explore les réseaux internationaux et locaux des éditeurs ainsi que les contextes culturels, politiques et économiques. Les maisons d’édition choisies sont Rascher, Francke, Huber, Rhein, Grethlein, Orell Füssli, Rentsch, Rotapfel, Seldwyla, Amalthea et la Münster-Presse. Cette recherche interroge les stratégies des éditeurs pour promouvoir la distribution de leurs livres et montre comment ils ont communiqué et rivalisé entre eux. L’auteure met l’accent sur la matérialité des livres et examine en détail le rapport entre texte et image. Elle analyse les livres en tant qu’objets de valeur, discute les pratiques et usages liés aux livres et explique les différentes techniques de production. La thèse présente une cartographie des acteurs et actrices d’horizons divers et tente de cerner les relations entre artistes, éditeurs, agents, mécènes, tantôt complices, tantôt confluctuelles. Parmi les sujets abordés figurent les transferts culturels, l’identité, l’illustration, la typographie, le marché, le luxe et les vitrines. L’auteure a rassemblé un riche corpus de livres et a fouillé de nombreuses sources inédites pour jeter un éclairage nuancé sur les champs culturels de l’édition. Dans une approche interdisciplinaire et comparative, l’étude encourage un dialogue entre les phénomènes esthétiques, graphiques et éditoriaux en proposent une exploration de la notion de réseaux et circulations appliquée aux livres. Avec sa thèse, Gina De Micheli apporte une contribution à une histoire culturelle du livre en Suisse et crée une base scientifique pour de futurs travaux de recherche.
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Die Dissertation von Gina De Micheli präsentiert erstmals eine integrale Kulturgeschichte der Buchkunst und des Verlagswesens in der Deutschschweiz im ersten Drittel des 20. Jahrhunderts. In ein paar dutzend Fallstudien erforscht die Autorin die internationalen und regionalen Netzwerke im Verlagswesen sowie die kulturellen, politischen und ökonomischen Einflüsse auf die Produktion und Rezeption von Büchern. Die analysierten Verlage sind Rascher, Francke, Huber, Rhein, Orell Füssli, Grethlein, Rentsch, Rotapfel, Seldwyla, Amalthea und die Münster-Presse. In der Studie wird dargelegt, welche Strategien sich die Verleger aneigneten, um die Distribution ihrer Bücher zu fördern und wie sie miteinander kommunizierten und konkurrierten. Die Autorin rückt die Materialität der Bücher in den Fokus und beschreibt detailliert die Relationen von Text und Bild. Sie diskutiert kulturelle Praktiken im Umgang mit Büchern und erläutert die verschiedenen Produktionstechniken. Zu den behandelten Themen gehören Kulturtransfer, Identität, Illustration, Typografie, Markt, Luxus und Schaufenster. Bislang unveröffentlichtes Archivmaterial, das in intensiven Recherchen zusammengetragen wurde, bietet fundierte Einblicke in das Verlagswesen und gibt Auskunft über Milieus, Konflikte, Eigenarten und Vielfalt. In den Kapiteln werden die Geschichten von bekannten mit denjenigen von unbekannten und in Vergessenheit geratenen Akteuren und Akteurinnen kombiniert. Die Herangehensweise ist interdisziplinär und komparativ: Bücher werden anhand einer Vielzahl von Forschungsansätzen und Perspektiven untersucht, um zu verstehen, wie diese als kulturelle Objekte funktionieren. Mit ihrer Dissertation leistet Gina De Micheli einen Beitrag für eine Kulturgeschichte des Buches in der Schweiz und schafft eine wissenschaftliche Grundlage für zukünftige Forschungsarbeiten.
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Gina De Micheli’s dissertation is the first to present an integral cultural history of book art and publishing in German-speaking Switzerland in the first third of the 20th century. In a few dozen case studies, the author explores the international and regional networks of the publishers as well as the cultural, political and economic contexts, revealing the role of books in transformation and circulation between varying cultural trends. The publishing houses range from the small firm Münster-Presse to Rascher, Francke, Huber, Rhein, Orell Füssli, Grethlein, Rentsch, Rotapfel, Seldwyla and Amalthea. De Micheli considers the strategies that the protagonists developed to promote the distribution of their books and shows how they collaborated, communicated and competed with each other. The author focusses on the materiality of the books and examine the relationships between text and image in detail. She analyses books as objects of value, discusses the symbolic, representational and cultural agency of books and explains the different production techniques. The chapters weave together the stories of the lesser known artists, authors and publishers with the canonical names following a rich, dialogic network. Topics adressed include cultural transfer, identity, illustration, typography, the marketplace, luxury and showcases. The author has compiled a rich corpus of books and used previously unpublished archival materials to offer numerous insights into the print culture. The dissertation of Gina De Micheli contributes to the cultural history of the book in Switzerland from an interdisciplinary, comparative point of view and creates a scientific basis for future research.
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Die Dissertation von Gina De Micheli präsentiert erstmals eine integrale Kulturgeschichte der Buchkunst und des Verlagswesens in der Deutschschweiz im ersten Drittel des 20. Jahrhunderts. In ein paar dutzend Fallstudien erforscht die Autorin die internationalen und regionalen Netzwerke im Verlagswesen sowie die kulturellen, politischen und ökonomischen Einflüsse auf die Produktion und Rezeption von Büchern. Die analysierten Verlage sind Rascher, Francke, Huber, Rhein, Orell Füssli, Grethlein, Rentsch, Rotapfel, Seldwyla, Amalthea und die Münster-Presse. In der Studie wird dargelegt, welche Strategien sich die Verleger aneigneten, um die Distribution ihrer Bücher zu fördern und wie sie miteinander kommunizierten und konkurrierten. Die Autorin rückt die Materialität der Bücher in den Fokus und beschreibt detailliert die Relationen von Text und Bild. Sie diskutiert kulturelle Praktiken im Umgang mit Büchern und erläutert die verschiedenen Produktionstechniken. Zu den behandelten Themen gehören Kulturtransfer, Identität, Illustration, Typografie, Markt, Luxus und Schaufenster. Bislang unveröffentlichtes Archivmaterial, das in intensiven Recherchen zusammengetragen wurde, bietet fundierte Einblicke in das Verlagswesen und gibt Auskunft über Milieus, Konflikte, Eigenarten und Vielfalt. In den Kapiteln werden die Geschichten von bekannten mit denjenigen von unbekannten und in Vergessenheit geratenen Akteuren und Akteurinnen kombiniert. Die Herangehensweise ist interdisziplinär und komparativ: Bücher werden anhand einer Vielzahl von Forschungsansätzen und Perspektiven untersucht, um zu verstehen, wie diese als kulturelle Objekte funktionieren. Mit ihrer Dissertation leistet Gina De Micheli einen Beitrag für eine Kulturgeschichte des Buches in der Schweiz und schafft eine wissenschaftliche Grundlage für zukünftige Forschungsarbeiten.
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Gina De Micheli’s dissertation is the first to present an integral cultural history of book art and publishing in German-speaking Switzerland in the first third of the 20th century. In a few dozen case studies, the author explores the international and regional networks of the publishers as well as the cultural, political and economic contexts, revealing the role of books in transformation and circulation between varying cultural trends. The publishing houses range from the small firm Münster-Presse to Rascher, Francke, Huber, Rhein, Orell Füssli, Grethlein, Rentsch, Rotapfel, Seldwyla and Amalthea. De Micheli considers the strategies that the protagonists developed to promote the distribution of their books and shows how they collaborated, communicated and competed with each other. The author focusses on the materiality of the books and examine the relationships between text and image in detail. She analyses books as objects of value, discusses the symbolic, representational and cultural agency of books and explains the different production techniques. The chapters weave together the stories of the lesser known artists, authors and publishers with the canonical names following a rich, dialogic network. Topics adressed include cultural transfer, identity, illustration, typography, the marketplace, luxury and showcases. The author has compiled a rich corpus of books and used previously unpublished archival materials to offer numerous insights into the print culture. The dissertation of Gina De Micheli contributes to the cultural history of the book in Switzerland from an interdisciplinary, comparative point of view and creates a scientific basis for future research.
Create date
10/09/2024 15:42
Last modification date
19/09/2024 6:14