Political coordination in pharmaceutical policy-making Switzerland and Australia compared

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Serval ID
serval:BIB_1D99771FC38C
Type
PhD thesis: a PhD thesis.
Collection
Publications
Institution
Title
Political coordination in pharmaceutical policy-making Switzerland and Australia compared
Author(s)
Uhlmann Björn
Director(s)
Braun Dietmar
Institution details
Université de Lausanne, Faculté des sciences sociales et politiques
Address
Faculté des sciences sociales et politiques (SSP)
Université de Lausanne
CH-1015 Lausanne
SUISSE

Publication state
Accepted
Issued date
2017
Language
english
Abstract
The thesis lnvestigates the question of polltical coordination in health policy-making and asks what can explain different degrees of political coordination and government capability in health governance? The novelty ln the ana lytical approach taken here is to merge different ideas about politlcal arenas into one concept and combine it with the ana lytic model of Actor -Centered lnstitutionalism. The research is de­ signed compa ratively and qualitatively to analyze pharmaceutical policy-making processes from the con­ trasting cases of Switzer land and Australia . Results from the analysis firstly indicate that in Australia and Switzerland the policy-making approaches to reduce spending on pharmaceuticals were simllar. This was not expected. Secondly, t hat the governance sty le in Switz erland was not as consensus-oriented as one would expect . Governance and political coordination had an inclination towards exclusivity and efficiency, which one would rather anticipate from a Westminster style government . Results equally demonstrate that political coordination capability in Australia has streaks of a consensus democracy, in partlcular in regard to pharmaceutical governance by fltting agreements with key-stakeholders. Thirdly, analysis from Australia and Switzerland reveals that the political coordination capability of the governments differs strongly in reference to certain events in policy-making. Fourthly, the analysis confirms that institutional veto points are very important for health policy-making and politically coordinated action. However, analysis also ascertains that vested interests have genuine veto power, which they use successfully to alter health policy-making in their favor, without having access to institutional veto points.
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La thèse aborde la question de la coordination dans le processus politique et s'interroge sur les causes pouvant expliquer les différents degrés de la coordination politique et la capacité gouvernementale dans la gouvernance de la santé. L'approche analytique utilisée se veut inédite car elle se base sur la combi­naison de différentes idées par rapport aux arènes politiques avec le modèle ana lytique de l'institutionnalisme centré sur les acteurs. La recherche réalisée est comparative. L'analyse s'appuie sur des méthodes qualitatives qui permettent de décortiquer des processus politiques liés à la régulation des médicaments dans des cas contrastés en Suisse et en Australie. Les résultats de l'analyse prouvent tout d'abord que les processus politiques décisionnels adoptés en Australie et en Suisse dans le but de réduire les dépenses pour les médicaments sont similaires . Ce résultat n'était pas attendu. Deuxièmement, le style de la gouvernance en Suisse n'est pas si orienté. vers le consensus comme on pourrait s'attendre dans le cadre d'une démocratie consensuelle. a gouvernance et la coordination politique sont plutôt caractérisées par l'exclusivité des acteurs et l'efficience, ce qui est propre d'un système gouvernemental de Westminster. Les résultats démontrent également que la capacité pour la coordination politique en Australie présente des similarités avec une démocratie consensuelle en particulier en référence aux accords et aux arrangements consensuel s avec des acteurs clés. Troisièmement , l'analyse de cas australien et suisse révèle que la capacité de coordination politique des gouvernements varie fortement par rapport à certains événements dans le processus décisionnel. Enfin, l'analyse confirme que des veto-points institutionnels sont très importants pour la coordination politique dans le processus décisionnel de la politique publique. Néanmoins, l'analyse démontre également que des groupes d'intérêt possèdent un réel pouvoir de veto qu'ils utilisent avec succès pour modifier la prise de décisions politiques en leur faveur sans avoir accès au veto-points institutionnels.

Create date
11/12/2017 10:15
Last modification date
20/08/2019 12:53
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