« Dialogue de sourds et rencontre manquée. Le miroir inversé d'Amalie Skram (1846-1905) »

Details

Serval ID
serval:BIB_12F754670D7C
Type
A part of a book
Publication sub-type
Chapter: chapter ou part
Collection
Publications
Institution
Title
« Dialogue de sourds et rencontre manquée. Le miroir inversé d'Amalie Skram (1846-1905) »
Title of the book
Rencontres, thérapie et création
Author(s)
Fauvel Aude
Publisher
Presses Universitaires du Septentrion
ISBN
9782757407851
Publication state
Published
Issued date
2014
Editor
Boulanger Christophe, Cape Anouck, Denève Catherine
Pages
47-63
Language
french
Abstract
(ENGLISH VERSION BELOW)
Dans L'Enfant bleu, Henry Bauchau se représente sous la figure d'un double féminin : Véronique, la psychothérapeute, qui vient aider Orion, l'adolescent malade. Cette inversion des sexes est lourde de sens, l'histoire « psy » étant plus classiquement dominée par un face-à-face entre hommes-médecins et femmes-malades. À chaque nom de grand « psy » est ainsi associé celui d'une patiente-icône-Augustine pour Charcot, Dora pour Freud, Aimée pour Lacan, etc.-comme autant d'illustrations du pouvoir masculin sur la fragilité nerveuse du « sexe faible ». Dans ce contexte, vouloir faire du thérapeute une femme n'a rien d'anodin, L'Enfant bleu rompant avec les représentations usuelles de la médecine, de l'art et de la féminité. Pour illustrer l'exceptionnalité du couple Véronique/Orion, cet article propose de s'intéresser à un autre duo : celui formé par l'écrivaine scandinave Amalie Skram et l'aliéniste Knud Pontoppidan, un duo plus noir, relevant de cette veine traditionnelle dont L'Enfant bleu se démarque. Après avoir passé deux mois à l'asile du Dr Pontoppidan en 1894, Skram écrivit en effet Professor Hieromimus, un roman inspiré par cette expérience. Relatant une relation malsaine entre une femme peintre et un médecin, et rédigé, en outre, par la patiente plutôt que par le thérapeute, Professor Hieronimus constitue ainsi un genre de miroir inversé, un prisme révélateur, par antithèse, de l'originalité de la relation Véronique/Bauchau-Orion/Lionel. Décrit comme un livre « faiseur d'époque », Professor Hieromimus offre un autre regard sur les liens unissant folie et création et incite à redécouvrir le parcours exceptionnel d'Amalie Skram, cette « Zola scandinave » qui connut son plus grand succès après avoir été hospitalisée comme folle.
A Missed Encounter, Amalie Skram (1846-1905) and her Psychiatrist
In L'Enfant bleu (The Blue Child), Henry Bauchau adopts the guise of a feminine double -Véronique, the psychotherapist, who tries to help Orion, a sick adolescent. This change of sexual identity is significant as the history of the "psy" sciences is habitually dominated by a male doctor/female patient relationship. As such, every name of a famous "psy" is associated with that of an iconic patient (Augustine for Charcot, Dora for Freud, Aimée for Lacan, etc.), and all these affiliations appear to embody the masculine triumph over the nervous fragility of the "weaker sex". In this context, choosing to represent the therapist as a woman is a loaded gesture: in L'Enfant bleu Bauchau openly parts from conventional representations of medicine, art and femininity. In order to illustrate the extraordinary nature of the link that unites Véronique to Orion, this article proposes to examine another complex duo, that of Scandinavian writer Amalie Skram and alienist Knud Pontoppidan. Skram spent two months in Potoppidan's asylum, an experience that inspired her to write a novel entitled Professor Hieronimus (1894). Written from the point of view of the patient, this novel recounts the toxic relationship that forms between a female painter and a male psychiatrist. In a way, it can thus be seen as an inverse reflection of L'Enfant bleu, an antithetical prism, so to speak, through which one can better view and understand the unique quality of the Véronique/Bauchau-Orion/Lionel dynamic. Described as "an epoch-making work", Professor Hieronimus sheds another light on the relationship between madness and creativity; it also invites us to rediscover the exceptional story of Amalie Skram, a "Scandinavian Zola" who achieved international fame after she was institutionalized and certified "insane".
Keywords
histoire, psychiatrie, littérature, asile, Amalie Skram, Knud Pontoppidan, 19e siècle, Scandinavie
Create date
20/10/2016 18:05
Last modification date
20/08/2019 13:41
Usage data