Incarner la pietà pour contester l’histoire : les sculptures mémorielles de Tavares Strachan
Details
Serval ID
serval:BIB_09D318E14A52
Type
Article: article from journal or magazin.
Collection
Publications
Institution
Title
Incarner la pietà pour contester l’histoire : les sculptures mémorielles de Tavares Strachan
Journal
Intermédialités
Publication state
In Press
Peer-reviewed
Oui
Number
44
Language
french
Abstract
Cet article interroge les incarnations d’oeuvres d’art consacrées, à partir de l’étude d’un ensemble de sculptures de l’artiste d’origine bahamienne Tavares Strachan utilisant la pietà, dont le Christ et la Madone ont les traits de Malcolm X, de Steve Biko, d’Amadou Diallo et de leur mère respective. Il analyse les modalités d’imitation et de transgression des modèles par le choix des corps et des gestes, et défend que l’artiste se réapproprie les représentations du passé pour proposer des statues mémorielles dans le contexte du mouvement Black Lives Matter et des monuments publics déboulonnés. This article examines the incarnations of landmark works of art, based on the study of a group of sculptures by Bahamian-born artist Tavares Strachan using the pietà, whose Christ and Madonna have the features of Malcolm X, Steve Biko, Amadou Diallo and their respective mothers. I analyse the modalities of imitation and transgression of models through the choice of bodies and gestures. I argue that Strachan reappropriates representations of the past to propose memorial statues in the context of the Black Lives Matter movement and debunked public monuments in the United States.
Keywords
black Madonna, Black Lives Matter, contemporary sculpture, pietà, Tavares Strachan
Open Access
Yes
Create date
27/06/2024 19:00
Last modification date
17/12/2024 7:08