Hayao Miyazaki, éducateur précoce en Anthropocène ?
Détails
ID Serval
serval:BIB_8ABA22CFFE01
Type
Article: article d'un périodique ou d'un magazine.
Collection
Publications
Institution
Titre
Hayao Miyazaki, éducateur précoce en Anthropocène ?
Périodique
Recherches & éducations
Statut éditorial
Publié
Date de publication
2021
Langue
français
Résumé
This article studies two great ecological movies by the Japanese animation and Studio Ghibli master Hayao Miyazaki: Nausicaä of the Valley of the Wind (1984) and Princess Mononoke (1997). The methodology used follows the cultural hermeneutic philosophy of education and the political philosophy of education. A first part shows that these works testify of Miyazaki’s early awareness of the main issues of the Anthropocene and its pedagogical concerns. A second part highlights Miyazaki’s constant concern to deploy his ecological thinking in a humanistic register. This proposal may thus be soluble in the autonomous structuring of the human world.
Haut de page
Haut de page
Site de l'éditeur
Création de la notice
16/12/2021 9:40
Dernière modification de la notice
17/12/2021 6:32