Hayao Miyazaki, éducateur précoce en Anthropocène ?

Détails

ID Serval
serval:BIB_8ABA22CFFE01
Type
Article: article d'un périodique ou d'un magazine.
Collection
Publications
Institution
Titre
Hayao Miyazaki, éducateur précoce en Anthropocène ?
Périodique
Recherches & éducations
Auteur⸱e⸱s
Camille Roelens
Statut éditorial
Publié
Date de publication
2021
Langue
français
Résumé
This article studies two great ecological movies by the Japanese animation and Studio Ghibli master Hayao Miyazaki: Nausicaä of the Valley of the Wind (1984) and Princess Mononoke (1997). The methodology used follows the cultural hermeneutic philosophy of education and the political philosophy of education. A first part shows that these works testify of Miyazaki’s early awareness of the main issues of the Anthropocene and its pedagogical concerns. A second part highlights Miyazaki’s constant concern to deploy his ecological thinking in a humanistic register. This proposal may thus be soluble in the autonomous structuring of the human world.
Haut de page
Création de la notice
16/12/2021 9:40
Dernière modification de la notice
17/12/2021 6:32
Données d'usage