Autonomie individuelle, prudence et autorité : trois enjeux pour l’enseignement supérieur au XXIe siècle. Une brève étude de philosophie politique de l’éducation à visée prospective.

Détails

ID Serval
serval:BIB_277ECF742141
Type
Article: article d'un périodique ou d'un magazine.
Collection
Publications
Institution
Titre
Autonomie individuelle, prudence et autorité : trois enjeux pour l’enseignement supérieur au XXIe siècle. Une brève étude de philosophie politique de l’éducation à visée prospective.
Périodique
La Recherche en Education
Auteur⸱e⸱s
Camille Roelens
Statut éditorial
Publié
Date de publication
2021
Langue
français
Résumé
This article considers what thinking about higher education might look like in the perspective of a fully inclusive society of individuals in the 21st century. We mobilise the resources of political philosophy of education serving this prospective ambition. We focus our analysis on three key concepts: individual autonomy, prudence and authority. Thus, we suggest a new understanding of the posture of teaching authority, understanding it first of all as a posture of service. It must indeed allow the trained students to develop their prudential abilities in a changing and problematic world. This also involves the social role of the University.
Création de la notice
03/01/2022 20:58
Dernière modification de la notice
04/01/2022 6:32
Données d'usage