Les mobilisations cyclistes à Santiago du Chili et Lima : des revendications pour une justice mobilitaire
Details
Download: GR16 Santiago.pdf (6941.18 [Ko])
State: Public
Version: Final published version
License: Not specified
State: Public
Version: Final published version
License: Not specified
Serval ID
serval:BIB_454F6B437851
Type
Article: article from journal or magazin.
Collection
Publications
Institution
Title
Les mobilisations cyclistes à Santiago du Chili et Lima : des revendications pour une justice mobilitaire
Journal
Géo-Regards
ISSN
1662-8527
Publication state
Published
Issued date
30/09/2024
Peer-reviewed
Oui
Volume
16
Number
1
Pages
161-181
Language
french
Abstract
À Lima (Pérou) et Santiago (Chili), des collectifs cyclistes appellent à reconnaître le vélo comme moyen de transport à part entière. Leurs revendications sont toutefois plus larges et portent également sur des questions politiques, environnementales et féministes. En utilisant le prisme du concept de justice mobilitaire, l’analyse montre que ces revendications renvoient à plusieurs crises de mobilité, aux inégalités dans la possibilité de se déplacer (en fonction de la classe sociale, du genre, de l’orientation sexuelle, de l’origine nationale
ou du mode de transport) et aux structures qui les perpétuent (système politique, économie néolibérale, patriarcat, système automobile). Au-delà des spécificités locales et nationale, le vélo apparaît comme un mode de déplacement résilient dans les crises traversées par ces deux capitales latino-américaines. En cristallisant des revendications plurielles, il est utilisé comme vecteur de changement systémique par ces mouvements.
In Lima (Peru) and Santiago (Chile), cycling collectives are calling for the recognition of cycling as a means of transport in its own right. However, their demands are broader and also include political, environmental and feminist issues. Using the prism of the concept of mobility justice, the analysis shows that these demands refer to several crises of mobility, to inequalities by the possibility of moving in the city (according to social class, gender, sexual orientation, national origin or mode of transport), and to the structures that perpetuate them
(political system, neo-liberal economy, patriarchy, car system). Beyond local and national specificities, the bicycle appears to be a resilient mode of transport in the crises experienced by these two Latin American capitals. By crystallizing plural claims, the bicycle is used as a vector for systemic change by these cycling collectives.
ou du mode de transport) et aux structures qui les perpétuent (système politique, économie néolibérale, patriarcat, système automobile). Au-delà des spécificités locales et nationale, le vélo apparaît comme un mode de déplacement résilient dans les crises traversées par ces deux capitales latino-américaines. En cristallisant des revendications plurielles, il est utilisé comme vecteur de changement systémique par ces mouvements.
In Lima (Peru) and Santiago (Chile), cycling collectives are calling for the recognition of cycling as a means of transport in its own right. However, their demands are broader and also include political, environmental and feminist issues. Using the prism of the concept of mobility justice, the analysis shows that these demands refer to several crises of mobility, to inequalities by the possibility of moving in the city (according to social class, gender, sexual orientation, national origin or mode of transport), and to the structures that perpetuate them
(political system, neo-liberal economy, patriarchy, car system). Beyond local and national specificities, the bicycle appears to be a resilient mode of transport in the crises experienced by these two Latin American capitals. By crystallizing plural claims, the bicycle is used as a vector for systemic change by these cycling collectives.
Keywords
vélo, mouvement social, justice mobilitaire, Santiago du Chili, Lima
Open Access
Yes
Create date
18/11/2024 20:35
Last modification date
19/11/2024 7:27