Accompagnement thérapeutique : le chemin du suivi à long terme [Patient education: the way for long-term follow up]

Details

Serval ID
serval:BIB_44FB438074C7
Type
Article: article from journal or magazin.
Publication sub-type
Review (review): journal as complete as possible of one specific subject, written based on exhaustive analyses from published work.
Collection
Publications
Institution
Title
Accompagnement thérapeutique : le chemin du suivi à long terme [Patient education: the way for long-term follow up]
Journal
Revue Médicale Suisse
Author(s)
Ruiz J.
ISSN
1660-9379
Publication state
Published
Issued date
2008
Volume
4
Number
160
Pages
1405-1409
Language
french
Abstract
L'éducation thérapeutique du patient est maintenant parfaitement intégrée dans les soins. Son champ d'application se situe essentiellement dans le domaine des maladies chroniques pour l'acquisition de compétences dans la gestion du traitement, en coopération avec les professionnels. En médecine ambulatoire, patients et soignants se heurtent actuellement aux difficultés du suivi avec sa part d'incertitude, lassitude et de pression économique. La médecine fondée sur les preuves (EBM) et les différents modèles en psychologie de la santé ne nous éclairent que partiellement le chemin. Un nouveau type de démarche réflexive est en train d'émerger. Cette réflexion devrait placer en son centre la notion de relation thérapeutique : entre science et existence. Nous résumons ici ce processus réflexif en cours d'une équipe interdisciplinaire regroupant sciences humaines, art et médecine.
Therapeutic education is now perfectly integrated in caring and medicine. Its field of application is primarily in chronic diseases for the acquisition of competences in the management of treatments, in co-operation with health professionals. In ambulatory medicine, patients and health professionals are currently running up against the difficulties of the long-term follow-up with its part of uncertainty, lassitude and economic pressure. EBM and the various models of health psychology light us only partially the way. A new type of reflexive step is emerging. This way of thinking should place in its center the concept of therapeutic relation: between science and being. We summarize here our reflexive process in the course of an interdisciplinary team gathering social sciences, art and medicine
Keywords
Chronic Disease , Continuity of Patient Care , education , Evidence-Based Medicine , Humans , Light , Patient Education as Topic , Patients , psychology
Pubmed
Create date
29/01/2009 23:14
Last modification date
20/08/2019 14:49
Usage data