Quelles communautés interprétatives pour les textes de théâtre aux XXe et XXIe siècles ? Pour une histoire des relations entre les études littéraires et les études théâtrales
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Serval ID
serval:BIB_3A921D213BD4
Type
A part of a book
Publication sub-type
Chapter: chapter ou part
Collection
Publications
Institution
Title
Quelles communautés interprétatives pour les textes de théâtre aux XXe et XXIe siècles ? Pour une histoire des relations entre les études littéraires et les études théâtrales
Title of the book
Communautés interprétatives. Autour de Stanley Fish
Publisher
Brill
Address of publication
Leiden
ISBN
978-90-04-69606-8
978-90-04-69708-9
978-90-04-69708-9
Publication state
Published
Issued date
08/2024
Peer-reviewed
Oui
Editor
Ferré Vincent
Volume
69
Series
C.R.I.N. : Cahiers de recherche des instituts néerlandais de langue et de littérature française
Chapter
3
Pages
43-68
Language
french
Abstract
Par l’analyse de plusieurs commentaires de la fin de Roberto Zucco (1990) de Bernard-Marie Koltès (dans une perspective métacritique), il s’agit d’observer plusieurs phénomènes entrant en jeu dans la compréhension et l’interprétation de ce texte et de sa fin par des spécialistes (universitaires en poste dans divers départements, journalistes ou praticiennes et praticiens de théâtre). À la faveur d’une contextualisation plus large (à la coloration plutôt historiographique), l’article propose ensuite de dessiner les contours de plusieurs communautés interprétatives des textes de théâtre à l’université, depuis une centaine d’années. En passant, il propose des débuts de clarification à quelques problèmes théoriques qui se posent à nous, dès lors qu’il s’agit de parler de « textes de théâtre », de « manières de lire » ou même d’« herméneutique » (littéraire ou théâtrale).
= Through the analysis of several commentaries on the ending of Bernard-Marie Koltès' Roberto Zucco (1990) (from a metacritical perspective), the aim is to observe several phenomena at play in the understanding and interpretation of this text and its ending by specialists (academics in various departments, journalists or theater practitioners). Through a broader contextualization (of a more historiographical nature), the article then proposes to outline the contours of several interpretive communities of theater texts in the university over the past hundred years. In addition, it proposes the beginnings of a clarification of some theoretical problems that arise for us, as soon as we talk about “theater texts”, “ways of reading” or even “hermeneutics” (of literature or theater).
= Through the analysis of several commentaries on the ending of Bernard-Marie Koltès' Roberto Zucco (1990) (from a metacritical perspective), the aim is to observe several phenomena at play in the understanding and interpretation of this text and its ending by specialists (academics in various departments, journalists or theater practitioners). Through a broader contextualization (of a more historiographical nature), the article then proposes to outline the contours of several interpretive communities of theater texts in the university over the past hundred years. In addition, it proposes the beginnings of a clarification of some theoretical problems that arise for us, as soon as we talk about “theater texts”, “ways of reading” or even “hermeneutics” (of literature or theater).
Keywords
Interpretive communities, Communautés interprétatives, Koltès (Bernard-Marie), Roberto Zucco, Textes dramatiques, Dramatic Texts, Manières de lire, Ways of Reading, Histoire des études théâtrales, History of Theater Studies, Théorie littéraire, Théorie théâtrale, Literary Theory, Theatrical Theory
Publisher's website
Create date
05/11/2022 12:01
Last modification date
31/07/2024 6:10