Self-Confidence and the Timing of Entry

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Etat: Public
Version: de l'auteur⸱e
ID Serval
serval:BIB_F6D8D5A9F27D
Type
Rapport: document publié par une institution, habituellement élément d'une série.
Sous-type
Working paper: document de travail dans lequel l'auteur présente les résultats de ses travaux de recherche. Les working papers ont pour but de stimuler les discussions scientifiques avec les milieux intéressés et servent de base pour la publication d'articles dans des revues spécialisées.
Collection
Publications
Institution
Titre
Self-Confidence and the Timing of Entry
Auteur⸱e⸱s
Santos Pinto L., Pires T.
Détails de l'institution
Université de Lausanne - HEC - DEEP
Date de publication
10/2008
Numéro
09.05
Genre
Cahiers de recherches économiques
Langue
anglais
Nombre de pages
21
Résumé
This paper analyzes the impact of overconfidence on the timing of entry in markets, profits, and welfare. To do that the paper uses an endogenous timing model where (i) players have private information about costs and (ii) one player is overconfident and the other is rational. The paper shows that for moderate levels of self-confidence there is a unique cost-dependent equilibrium where the overconfident player has a higher ex-ante probability of entering the market before the rational player. In this equilibrium self-confidence reduces the profits of the rational player but can increase the profits of the overconfident player provided that cost asymmetries are small. Finally, we show that overconfidence reduces welfare, except when cost asymmetries are very small.
Création de la notice
01/12/2008 22:48
Dernière modification de la notice
20/08/2019 17:23
Données d'usage