Cartographie de l'enseignement-apprentissage du français aux requérants d'asile: des enjeux en tension pour l'individu et la société

Détails

Ressource 1Télécharger: Zeiter&Goastellec(2017).pdf (946.31 [Ko])
Etat: Public
Version: de l'auteur⸱e
ID Serval
serval:BIB_E95BA3E3BAC7
Type
Article: article d'un périodique ou d'un magazine.
Collection
Publications
Institution
Titre
Cartographie de l'enseignement-apprentissage du français aux requérants d'asile: des enjeux en tension pour l'individu et la société
Périodique
Babylonia
Auteur⸱e⸱s
Zeiter Anne-Christel, Goastellec Gaële
ISSN
1420-0007
Statut éditorial
Publié
Date de publication
01/03/2017
Peer-reviewed
Oui
Volume
2017
Numéro
1
Pages
75-78
Langue
français
Résumé
In the European contemporary context of migratory flows’ increase, the issue of French teaching-learning is very sensitive, especially when it comes to individuals who do not hold a residence permit. For some States, teaching’ funding and structural support is managed in a tension between potential subsequent employment integration and removal of complainants. For asylum seekers, access to language cannot take place apart from social practices, and therefore of the development of local social ties. Volunteers who work within associations at sustaining French learning represent a necessarily incomplete attempt to resolve this issue. Based on an ethnographical research, this article explores the space of teaching-learning as a language socialisation and what is at stake for the various actors involved.
Mots-clé
asile, société, langue
Création de la notice
10/05/2017 15:15
Dernière modification de la notice
20/08/2019 16:11
Données d'usage