Rémunération et professionnalisation. Transformations des élus des exécutifs urbains en Suisse (1945-2018)
Détails
ID Serval
serval:BIB_C811862C4DE9
Type
Thèse: thèse de doctorat.
Collection
Publications
Institution
Titre
Rémunération et professionnalisation. Transformations des élus des exécutifs urbains en Suisse (1945-2018)
Directeur⸱rice⸱s
Mazzoleni Oscar
Codirecteur⸱rice⸱s
Mach André
Détails de l'institution
Université de Lausanne, Faculté des sciences sociales et politiques
Statut éditorial
Acceptée
Date de publication
19/01/2022
Langue
français
Résumé
Cette thèse de doctorat vise à questionner la relation qu'il y a entre les conditions matérielles des fonctions politiques exécutives urbaines et la sociologie des élites politiques. Elle constitue la première recherche diachronique el comparative portant sur la rémunération des mandats politiques exécutifs et le profil sociologique des membres des exécutifs des grandes villes suisses. Dans un premier temps, à travers une recherche historique dans les archives des villes de Zurich, Lausanne, Lucerne et Lugano pour la période 1945-2018, cette thèse démontre tout d'abord que le mandat exécutif urbain s'est très tôt professionnalisé. Ce résultat important réinteroge la prédominance d'un supposé principe « de milice » suisse selon lequel il est postulé qu'un mandat bénévole et accessoire encourage une meilleure représentativité de la population. Grâce à ce travail archivistique, nous montrons également quels ont été les arguments pour professionnaliser le mandat et les oppositions que cela a suscité. Ces débats et l'évolution du niveau de rémunération qui tend vers un même niveau montrent que la rémunération votée par les parlements des villes vise à garantir l'attractivité de la fonction pour des cadres issus des couches moyennes supérieures. Cette recherche permet ainsi de mettre en avant le fait que la professionalisation ne consiste pas à simplement rémunérer le travail politique en tant que tel, mais à attirer des catégories sociales bien précises qui vont occuper ces fonctions dans un processus de division sociale du travail politique. Dans un deuxième temps, cette thèse effectue une prosopographie des élus des exécutifs (N=174). Cette analyse sociographique permet de montrer que, d'un côté, là où le mandat est faiblement rémunéré et à temps partiel, règnent des notables occupant une profession libérale, au bénéfice d'une aisance économique et tirant leur notoriété de leur prestige familial et social. De l'autre côté, dans les villes où le mandat est professionnalisé, celuici est occupé majoritairement par des cadres du secteur public et des professions politiques qui tirent leur légitimité de nouveaux critères de sélectivité basés sur les diplômes et les « compétences ». Ainsi, cette thèse souligne l'effet contradictoire de la professionnalisation à travers l'affirmation de nouvelles sélectivités favorisant l'accès au pouvoir de professionnels. Au lieu de démocratiser la fonction en permettant à tout type d'élus d'en vivre, la professionnalisation favorise le progressif remplacement d’une ancienne élite de notables par une nouvelle élite de professionnels de la politique. Si le profil des élus change par une relative ouverture du profil, par le passé comme aujourd'hui, ce sont des catégories sociales qui se distinguent de la majorité de la population qui ont le droit de façonner la ville selon leur propre regard et intérêt.
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This doctoral thesis aims at investigating the relationship between the material conditions of urban political executive functions and the sociology of political elites. lt is the first diachronic and comparative research on the remuneration of political executive mandates and the sociological profile of the members of the executives of the major Swiss cities. Firstly, through historical research in the archives of the cities of Zurich, Lausanne, Lucerne and Lugano for the period 1945-2018, this thesis demonstrates that the urban executive mandate was professionalized very early on. This important finding questions the prevalence of the so-called Swiss "militia principle", according to which it is assumed that a voluntary and ancillary mandate encourages a better representation of the population. Through this archival work. we also show what the arguments were for professionalizing the mandate and the opposition to it. These debates and the evolution of the level of remuneration, which tends towards the same level, show that the remuneration voted by the city parliaments aims to guarantee the attractiveness of the function for executives from the upper middle classes. This research thus highlights the fact that professionalization is not simply a matter of remunerating political work as such, but of attracting specific social categories to occupy these functions in a process of social division of political work. Secondly, this thesis conducts a prosopography of elected officials (N=174). This sociographic analysis shows that where the mandate is low-paid and part-time, rule notables occupying a liberal profession, benefiting from economic ease and drawing their notoriety from their family and social prestige. Where it is professionalized, the mandate is occupied mainly by public sector executives and political professions who draw their legitimacy from new criteria of selectivity based on diplomas and "skills". Thus, this thesis underlines the contradictory effect of professionalization through the affirmation of new selectivities favorizing the access to power of professionals: instead of democratizing the function by allowing ail types of elected officials to make a living out of it, the latter favorize the progressive replacement of an old elite of notable people by a new elite of political professionals. Although the profile of elected representatives is changing through a relative opening up of the profile, in the past, as now, it is social categories which are different from the rest of the population which have the right to shape the city according to their own view and interest.
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This doctoral thesis aims at investigating the relationship between the material conditions of urban political executive functions and the sociology of political elites. lt is the first diachronic and comparative research on the remuneration of political executive mandates and the sociological profile of the members of the executives of the major Swiss cities. Firstly, through historical research in the archives of the cities of Zurich, Lausanne, Lucerne and Lugano for the period 1945-2018, this thesis demonstrates that the urban executive mandate was professionalized very early on. This important finding questions the prevalence of the so-called Swiss "militia principle", according to which it is assumed that a voluntary and ancillary mandate encourages a better representation of the population. Through this archival work. we also show what the arguments were for professionalizing the mandate and the opposition to it. These debates and the evolution of the level of remuneration, which tends towards the same level, show that the remuneration voted by the city parliaments aims to guarantee the attractiveness of the function for executives from the upper middle classes. This research thus highlights the fact that professionalization is not simply a matter of remunerating political work as such, but of attracting specific social categories to occupy these functions in a process of social division of political work. Secondly, this thesis conducts a prosopography of elected officials (N=174). This sociographic analysis shows that where the mandate is low-paid and part-time, rule notables occupying a liberal profession, benefiting from economic ease and drawing their notoriety from their family and social prestige. Where it is professionalized, the mandate is occupied mainly by public sector executives and political professions who draw their legitimacy from new criteria of selectivity based on diplomas and "skills". Thus, this thesis underlines the contradictory effect of professionalization through the affirmation of new selectivities favorizing the access to power of professionals: instead of democratizing the function by allowing ail types of elected officials to make a living out of it, the latter favorize the progressive replacement of an old elite of notable people by a new elite of political professionals. Although the profile of elected representatives is changing through a relative opening up of the profile, in the past, as now, it is social categories which are different from the rest of the population which have the right to shape the city according to their own view and interest.
Création de la notice
25/06/2019 15:27
Dernière modification de la notice
22/03/2022 6:34