Exposer le social : musées et connaissances « utiles » au début du XXe siècle
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ID Serval
serval:BIB_8ECB42E40A2E
Type
Article: article d'un périodique ou d'un magazine.
Collection
Publications
Institution
Titre
Exposer le social : musées et connaissances « utiles » au début du XXe siècle
Périodique
Culture & Musées
ISSN
2111-4528
Statut éditorial
Publié
Date de publication
01/06/2022
Peer-reviewed
Oui
Numéro
39
Pages
59-84
Langue
français
Résumé
Depuis quand expose-t-on le « social » et à quelles conditions ? Près d’un siècle avant que la notion de « musée de société » ne s’impose, ces quelques questions étaient déjà au cœur des préoccupations de certains réformateurs sociaux. Soucieux de faire du musée un lieu où donner forme à leur vision du monde social, ces réformateurs, cherchant à incarner ces principes à travers une multitude de dispositifs visuels et matériels, peuvent sans doute être considérés comme les précurseurs des musées de société. Rompant avec la tradition des collections patrimoniales tournées vers le passé, les musées sociaux furent en effet conçus comme des véritables « laboratoires » où expérimenter de nouvelles manières de façonner le monde social et d’en négocier les représentations. Cet article s’intéresse aux discours et aux pratiques qui entourèrent la création des premiers musées sociaux, et s’interroge sur cette période clé du début du XXe siècle pour la formation de nouvelles subjectivités. À travers l’étude de cas du Musée social suisse (Zurich, 1917), il analyse la manière dont les nouveaux savoirs sociaux furent véhiculés, et retrace les usages – nécessairement subjectifs – qui en façonnèrent le sens. Cet article propose enfin d’éclairer d’un jour nouveau la genèse des musées de société.
Since when have social issues been exhibited, and how? Almost a century before the concept of the “museum of society” prevailed, these questions were already at the heart of certain social reformers’ concerns. Wishing to make the museum a place where they could shape their vision for a social world and seeking to express these views through a variety of visual and material means, these reformers can no doubt be considered the precursors of museums of society. By breaking with the tradition of heritage collections exclusively concerned with the past, museums of society were conceived of as “laboratories” in which new ways to shape society and to negotiate its representation could be tried out. This article examines the discourse and practices that surrounded the creation of the first social museums by focusing on the beginning of the 20th century as a crucial period for the formation of new subjectivities. Through the study of the Swiss Social Museum (Zurich, 1917), the article reflects on how new social ideas were communicated, and retraces the (necessarily subjective) uses that shaped their meaning. To this end, this article attempts to shed a new light on the genesis of social museums.
Since when have social issues been exhibited, and how? Almost a century before the concept of the “museum of society” prevailed, these questions were already at the heart of certain social reformers’ concerns. Wishing to make the museum a place where they could shape their vision for a social world and seeking to express these views through a variety of visual and material means, these reformers can no doubt be considered the precursors of museums of society. By breaking with the tradition of heritage collections exclusively concerned with the past, museums of society were conceived of as “laboratories” in which new ways to shape society and to negotiate its representation could be tried out. This article examines the discourse and practices that surrounded the creation of the first social museums by focusing on the beginning of the 20th century as a crucial period for the formation of new subjectivities. Through the study of the Swiss Social Museum (Zurich, 1917), the article reflects on how new social ideas were communicated, and retraces the (necessarily subjective) uses that shaped their meaning. To this end, this article attempts to shed a new light on the genesis of social museums.
Mots-clé
Musée social, Savoirs sociaux, Idéal d’objectivité, Culture matérielle, Premier XXe siècle, Suisse
Création de la notice
01/12/2021 10:20
Dernière modification de la notice
02/06/2022 7:13