Décrire une activité verbale et proposer une norme pour enseigner un savoir-faire : l'exemple d'un manuel de storytelling
Détails
Télécharger: BIB_85CE4E16335F.P001.pdf (265.13 [Ko])
Etat: Public
Version: Final published version
Etat: Public
Version: Final published version
ID Serval
serval:BIB_85CE4E16335F
Type
Article: article d'un périodique ou d'un magazine.
Collection
Publications
Institution
Titre
Décrire une activité verbale et proposer une norme pour enseigner un savoir-faire : l'exemple d'un manuel de storytelling
Périodique
Bulletin suisse de linguistique appliquée
ISSN
1023-2044
Statut éditorial
Publié
Date de publication
2015
Peer-reviewed
Oui
Volume
Numéro spécial
Numéro
2
Pages
123-139
Langue
français
Notes
Actes du colloque VALS-ASLA 2014 (Lugano, 12-14 février 2014)
Résumé
This paper describes and analyses language norms in a storytelling manual published in the Frenchspeaking part of Switzerland. In the manual, storytelling is conceived as a means of persuasion and thus it appears that an appropriate storytelling should lead to believe or to act. What exactly is "appropriateness" in this specific case? In order to examine this issue, this paper addresses three questions: how storytelling is promoted as an efficient communicative technique; which methods are used to propose and support language norms (by showing "what the storyteller should do" and by saying "how he should do so"); and which are the criteria which define an appropriate story (semantic/formal and functional criteria) and an appropriate telling of the story (communicative and linguistic criteria).
Mots-clé
Storytelling , raconter , manuel , normes, adéquation contextuelle, rhétorique , représentations
Création de la notice
01/07/2014 8:35
Dernière modification de la notice
20/08/2019 14:45