Améliorer la qualité de l'éducation de base pour tous : des recommandations internationales aux politiques nationales
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ID Serval
serval:BIB_80A1F0F86AE3
Type
Thèse: thèse de doctorat.
Collection
Publications
Institution
Titre
Améliorer la qualité de l'éducation de base pour tous : des recommandations internationales aux politiques nationales
Directeur⸱rice⸱s
Suchaut B.
Détails de l'institution
Université de Lausanne, Faculté des sciences sociales et politiques
Adresse
Faculté des sciences sociales et politiques (SSP)
Université de Lausanne
CH-1015 Lausanne
SUISSE
Université de Lausanne
CH-1015 Lausanne
SUISSE
Statut éditorial
Acceptée
Date de publication
2016
Langue
français
Résumé
Les nouvelles lignes directrices de l'éducation mondiale pour 2030, adoptées par l'UNESCO en 2015, se résument ainsi : « Assurer une éducation inclusive et équitable de qualité et un apprentissage tout au long de la vie pour tous ». Or, l'alphabétisation de base est encore un problème en Afrique subsaharienne. Si les chances d'accès à l'école primaire y sont presque garanties, les chances de réussite ne le sont pas. L'utilisation d'indicateurs statistiques trop généraux pour mesurer l'efficacité des systèmes éducatifs occulte le problème de la qualité. Mesurer quantitativement l'accès et la survie à l'école ne renseigne pas sur ce que les élèves apprennent effectivement. Logiquement, tout système éducatif public de base a pour mission première d'alphabétiser la population. Lorsque les enfants fréquentent l'école, mais sont analphabètes au sortir de celle-ci, la qualité de l'enseignement doit être remise en cause. Pour ce faire, la présente recherche propose une analyse en trois temps. Premièrement, l'état de l'éducation est mesuré à l'aide d'un indicateur quantitatif, l'IDEA. Dans un deuxième temps, un indicateur qualitatif rend compte de la proportion réelle d'élèves alphabétisés : l'IDEB est calculé à partir des scores obtenus par les élèves en fin d'école primaire aux tests d'acquis scolaire PASEC ou SACMEQ. La mise en relation des deux indicateurs (IDEC) montre l'évolution à la fois quantitative et qualitative de quatorze pays d'Afrique subsaharienne durant la décennie 2000-2010. Enfin, le concept de marginalisation est approfondi à travers l'analyse de documents-clefs concernant les choix de politiques éducatives de ces pays durant la même décennie. La recherche débouche sur une proposition de matrice d'analyse des systèmes éducatifs, synthétisant les approches les plus intéressantes dégagées dans l'ensemble du travail, notamment en ce qui concerne les mesures d'incitation à la scolarisation et à l'enseignement.
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One sentence summarises the new guidelines of the Global Education Plan for 2030, adopted by UNESCO in 2015: « Towards inclusive and equitable quality education and lifelong learning for all ». However, basic literacy is still a problem in sub-Saharan Africa. If the access to primary school is almost guaranteed there, the chances of success are not. The use of too general statistical indicator, to measure the effectiveness of educational systems, obscures the problem of quality. A quantitative measure of access to and survival in school does not provide information on what students actually learn. Logically, the first task of any basic public education system is literacy. When children finish school, yet remain illiterate, the quality of education must be questioned. This research offers an analysis of this problem in three phases. First, the state of global education is measured with a quantitative indicator, the IDEA. Second, a qualitative indicator reflects the real proportion of literate students: the IDEB is calculated with the scores obtained by students on PASEC or SACMEQ tests, at the end of primary school. The combination of both indicators (IDEC) shows the evolution of quantitative and qualitative aspects for fourteen sub-Saharan States, between 2000 and 2010. Finally, the concept of marginalization is deepened through the analysis of key documents concerning the choice of educational policies of the same countries, during the same decade. The research closes with a proposal of a framework for analysis of educational systems, synthesizing the most interesting approaches identified in this thesis, especially regarding incentives to schooling and teaching.
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One sentence summarises the new guidelines of the Global Education Plan for 2030, adopted by UNESCO in 2015: « Towards inclusive and equitable quality education and lifelong learning for all ». However, basic literacy is still a problem in sub-Saharan Africa. If the access to primary school is almost guaranteed there, the chances of success are not. The use of too general statistical indicator, to measure the effectiveness of educational systems, obscures the problem of quality. A quantitative measure of access to and survival in school does not provide information on what students actually learn. Logically, the first task of any basic public education system is literacy. When children finish school, yet remain illiterate, the quality of education must be questioned. This research offers an analysis of this problem in three phases. First, the state of global education is measured with a quantitative indicator, the IDEA. Second, a qualitative indicator reflects the real proportion of literate students: the IDEB is calculated with the scores obtained by students on PASEC or SACMEQ tests, at the end of primary school. The combination of both indicators (IDEC) shows the evolution of quantitative and qualitative aspects for fourteen sub-Saharan States, between 2000 and 2010. Finally, the concept of marginalization is deepened through the analysis of key documents concerning the choice of educational policies of the same countries, during the same decade. The research closes with a proposal of a framework for analysis of educational systems, synthesizing the most interesting approaches identified in this thesis, especially regarding incentives to schooling and teaching.
Mots-clé
Afrique, alphabétisation, chances d'accès, chances de réussite, éducation inclusive, incitation, indicateur quantitatif, indicateur qualitatif, marginalisation, qualité de l'éducation, PASEC, SACMEQ, scolarisation, access to primary school, Africa, incentives, inclusive education, literacy, marginalization, qualitative indicator, quantitative indicator, school quality
Création de la notice
01/11/2016 11:49
Dernière modification de la notice
21/03/2024 7:11