«J'AI PARLÉ COMME UN FOU! VOUS M'Y AVEZ CONTRAINT» (2 CO 12,11): : LA MOBILISATION DE L'INTERDISCOURS EN 2 CO 10–13 AU SERVICE D'UN ÉLOGE DE SOI

Détails

Ressource 1Télécharger: L'interdiscours en 2 Corinthiens 10-13_RRENAB.pdf (258.22 [Ko])
Etat: Public
Version: de l'auteur⸱e
Licence: Non spécifiée
Document(s) secondaire(s)
Télécharger: BETL311_Marschallpdf.pdf (456.67 [Ko])
Etat: Public
Version: Final published version
Licence: Non spécifiée
ID Serval
serval:BIB_746990D46F12
Type
Actes de conférence (partie): contribution originale à la littérature scientifique, publiée à l'occasion de conférences scientifiques, dans un ouvrage de compte-rendu (proceedings), ou dans l'édition spéciale d'un journal reconnu (conference proceedings).
Collection
Publications
Institution
Titre
«J'AI PARLÉ COMME UN FOU! VOUS M'Y AVEZ CONTRAINT» (2 CO 12,11): : LA MOBILISATION DE L'INTERDISCOURS EN 2 CO 10–13 AU SERVICE D'UN ÉLOGE DE SOI
Titre de la conférence
La contribution du discours a la caracterisation des personnages bibliques
Auteur⸱e⸱s
Marschall Priscille
Editeur
Peeters Publishers
ISBN
978-90-429-4246-2
Statut éditorial
Publié
Date de publication
30/06/2020
Peer-reviewed
Oui
Editeur⸱rice scientifique
Wénin André
Pages
317-330
Langue
français
Résumé
In the “Fool’s Speech” (2 Corinthians 10–13), Paul engages in a discourse of self that comes close to boasting. Moving away from the traditional issue of why, and for what purpose, Paul boasts about himself, this article explores the rhetorical role of interdiscourse in this self-praise. In fact, in chapters 10–13, Paul constantly refers to different discourses that circulate among the Christian community at Corinth, and whose authors are the so-called “super apostles” (i.e., Paul’s opponents): these discourses include mockeries of Paul, criticism of the collection for Jerusalem, the “opponents’ ” praise for their own behavior, etc. It will be argued that the rationale behind these multiple allusions to such discourses is precisely to create the opportunity for Paul to praise himself in a way that does not seem pretentious, through the creation of the discursive pattern of the “constraint to boast.”
Création de la notice
25/06/2022 15:17
Dernière modification de la notice
18/11/2023 8:07
Données d'usage