Jeu et manifestations dépressives chez l'enfant de 6 à 11 ans
Détails
ID Serval
serval:BIB_4D58EA242AC9
Type
Thèse: thèse de doctorat.
Collection
Publications
Institution
Titre
Jeu et manifestations dépressives chez l'enfant de 6 à 11 ans
Directeur⸱rice⸱s
Roman P.
Détails de l'institution
Université de Lausanne, Faculté des sciences sociales et politiques
Adresse
Faculté des sciences sociales et politiques (SSP)Université de LausanneCH-1015 LausanneSUISSE
Statut éditorial
Acceptée
Date de publication
2016
Langue
français
Résumé
Cette recherche porte sur le jeu dans les manifestations dépressives de l'enfant entre 6 et 11 ans. Le jeu est une modalité couramment utilisée par les professionnels de la psychologie de l'enfance. Il est généralement considéré comme ayant des effets bénéfiques, notamment grâce à l'expression affective et créative qu'il permet. Le jeu libre a cependant souvent été décrit comme altéré dans les problématiques dépressives de l'enfant, sans qu'il y ait davantage de recherches publiées à ce sujet. Nous avons observé et analysé le jeu de 25 enfants issus d'une population clinique et non consultante, dont la plupart présentait des manifestations dépressives. Le matériel utilisé (Scénotest, APS, Wartegg) favorisait la représentation et la mise en scène du monde intérieur ainsi que de l'environnement interpersonnel de l'enfant. Nous avons étudié individuellement le jeu des enfants (études de cas), et plus généralement comment les manifestations dépressives sont reflétées dans le jeu. Cela nous a permis de mettre en évidence différents profils de jeu en lien avec les manifestations dépressives et leurs expressions, ainsi que leurs marqueurs et leur dynamique. Ces profils apportent en retour des éléments diagnostiques et de compréhension sur le jeu dans les manifestations dépressives de l'enfant. Bien que nous soulevions la grande richesse clinique du Scénotest, nous proposons aussi différentes réflexions autour de l'intérêt pour certains enfants d'un matériel de jeu plus simple comme celui de l'APS, débordant moins les capacités de liaison et de symbolisation de certains de ces enfants. Nos réflexions ont par ailleurs aussi porté sur le caractère polymorphe des manifestations dépressives, sur la présence d'ouvertures à la créativité chez un certain nombre d'enfants, sur l'actualité de la période de latence et sur la notion de norme dans le développement psychologique.
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This research focuses on the play of 6 to 11 year-old children with depressive manifestations. Professionals in children psychology commonly use playing, and playing is seen as having bénéficiai effects for children, also related to affective and creative expression. The ability for free playing has however ofïten been described as being impaired among children with depressive problematics, but there are very few studies on this topic. We observed and analyzed the play of 25 children, among them clinical and non-consultant children, most of them showing depressive manifestations. The material used (Scenotest, APS, Wartegg) fostered the représentation and the staging of the inner world as well as the interpersonal environment of the child. We individually studied the play of these children (case studies), and then at a more général level how depressive manifestations are reflected in the play. This allowed us to highlight différent play profiles in conjunction with depressive manifestations and their expressions, as well as their markers and dynamics. These profiles provide in return diagnostic elements and understanding of the play of children with depressive problematics. Although we raised the very rich clinical contribution of the Scenotest, we also proposed various reflections on the interest for some children of simpler play material such as in the APS, less overflowing symbolization capabilities. Our thoughts have also focused on the multifaceted nature of depressive manifestations, on the presence of openings in the expression of creativity in a number of these children, on the latency period and on the concept of normal psychological development.
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This research focuses on the play of 6 to 11 year-old children with depressive manifestations. Professionals in children psychology commonly use playing, and playing is seen as having bénéficiai effects for children, also related to affective and creative expression. The ability for free playing has however ofïten been described as being impaired among children with depressive problematics, but there are very few studies on this topic. We observed and analyzed the play of 25 children, among them clinical and non-consultant children, most of them showing depressive manifestations. The material used (Scenotest, APS, Wartegg) fostered the représentation and the staging of the inner world as well as the interpersonal environment of the child. We individually studied the play of these children (case studies), and then at a more général level how depressive manifestations are reflected in the play. This allowed us to highlight différent play profiles in conjunction with depressive manifestations and their expressions, as well as their markers and dynamics. These profiles provide in return diagnostic elements and understanding of the play of children with depressive problematics. Although we raised the very rich clinical contribution of the Scenotest, we also proposed various reflections on the interest for some children of simpler play material such as in the APS, less overflowing symbolization capabilities. Our thoughts have also focused on the multifaceted nature of depressive manifestations, on the presence of openings in the expression of creativity in a number of these children, on the latency period and on the concept of normal psychological development.
Création de la notice
04/11/2016 16:33
Dernière modification de la notice
20/08/2019 14:02