L'enseignement et l'apprentissage de la conjugaison en FLE : comment réduire les difficultés engendrées par l'orthographe ?

Détails

Ressource 1Télécharger: BIB_1F035C71FF91.P001.pdf (310.67 [Ko])
Etat: Public
Version: Author's accepted manuscript
ID Serval
serval:BIB_1F035C71FF91
Type
Article: article d'un périodique ou d'un magazine.
Collection
Publications
Institution
Titre
L'enseignement et l'apprentissage de la conjugaison en FLE : comment réduire les difficultés engendrées par l'orthographe ?
Périodique
Tranel
Auteur⸱e⸱s
Surcouf Christian
ISSN
1010-1705
Statut éditorial
Publié
Date de publication
2012
Peer-reviewed
Oui
Volume
54
Pages
93-112
Langue
français
Résumé
French verb morphology has always been a major challenge for learners as well as teachers of French as a foreign language. Learning difficulties arise not only from the inherent complexity of the conjugation system itself, but mostly from the traditional description found in specialized books, grammars, etc. French spelling alone tends to complexify the actual oral verb morphology by more than 60%, thus hindering efficient learning. Following Dubois (1967), Csécsy (1968), Pouradier Duteil (1997), etc., I suggest an alternative approach, exclusively based on phonetic transcription, and starting with plural forms instead of singular ones (Mayer 1969). For more than 500 verbs of the 2nd and 3rd groups, this strategy allows learners to first memorize the present tense plural form e.g. /illiz/ (ils lisent, "they read") and take the stem's final consonant away to get the singular /illi/ (il lit, "he reads").
Mots-clé
morphologie verbale, enseignement/apprentissage du français langue étrangère, orthographe, oral, complexité
Création de la notice
17/01/2012 15:33
Dernière modification de la notice
20/08/2019 13:55
Données d'usage