Greening up a materialistic world
Détails
ID Serval
serval:BIB_1DDBFEBB5D1F
Type
Actes de conférence (partie): contribution originale à la littérature scientifique, publiée à l'occasion de conférences scientifiques, dans un ouvrage de compte-rendu (proceedings), ou dans l'édition spéciale d'un journal reconnu (conference proceedings).
Sous-type
Abstract (résumé de présentation): article court qui reprend les éléments essentiels présentés à l'occasion d'une conférence scientifique dans un poster ou lors d'une intervention orale.
Collection
Publications
Institution
Titre
Greening up a materialistic world
Titre de la conférence
Proceedings of the 44th EMAC Conference 2015
Statut éditorial
Publié
Date de publication
2015
Peer-reviewed
Oui
Langue
anglais
Résumé
The present paper extends existing research on materialism by uncovering a new layer of materialistic consumption. Not only product features but also the signaling capacity of rare personality traits by means of consumption can be used to explain materialistic consumer choice. This mechanism might even apply to domains traditionally considered to be incompatible with materialism such as green consumption, the purchase and use of environmentally friendly and ethical products. Across two studies, we document the role of perceived scarcity of attributed personality traits. That is, materialists that perceive "green personality traits" to be rare show a stronger preference towards green products.
Mots-clé
materialism, Well-being, motives, compensatory consumption, self-identity, prosocial behavior, scarcity
Création de la notice
19/05/2015 13:03
Dernière modification de la notice
21/08/2019 5:15