Vers un individualisme substantiel : images de l’enfant et sagesse de l’individualisation. Une lecture de Marcel Gauchet

Détails

ID Serval
serval:BIB_078DF749B21E
Type
Article: article d'un périodique ou d'un magazine.
Collection
Publications
Institution
Titre
Vers un individualisme substantiel : images de l’enfant et sagesse de l’individualisation. Une lecture de Marcel Gauchet
Périodique
Le Télémaque. Philosophie, Education, Société
Auteur⸱e⸱s
Camille Roelens
Statut éditorial
Publié
Date de publication
2019
Langue
français
Résumé
This article explores a set of texts written by Marcel Gauchet and devoted to education and childhood, in view of his overall work. In the first part, some texts showing his progressive elaboration of an image of the child in democratic modernity are chronologically presented. In the second part, we show that a renewed childhood-related wisdom can be sketched out through the prism of vulnerabilities of autonomy, which precipitate in the relationship to the child. To conclude, the contribution of this approach to a wisdom of individualism and a renewed humanism is synthesized.
Création de la notice
16/12/2021 10:41
Dernière modification de la notice
17/12/2021 7:31
Données d'usage