Résilience à l'adolescence: un concept en (10) question(s) = [Resilience in adolescence: a concept in (ten) question(s)]

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Serval ID
serval:BIB_FBCA9CCC2C49
Type
Article: article from journal or magazin.
Collection
Publications
Institution
Title
Résilience à l'adolescence: un concept en (10) question(s) = [Resilience in adolescence: a concept in (ten) question(s)]
Journal
Médecine et Hygiène
Author(s)
Michaud  P.-A.
ISSN
0025-6749
Publication state
Published
Issued date
2004
Volume
62
Number
2504
Pages
2248-2254
Language
french
Abstract
La résilience peut être comprise comme un processus dans lequel un ensemble d'attributs personnels et environnementaux sont mis en jeu, qui permettent à des enfants et des adolescents durablement soumis à une situation potentiellement pathogène de mener une existence satisfaisante et productive. Les individus résilients bénéficient d'un tempérament associant notamment sens des responsabilités, flexibilité, humour, séduction et créativité. A ces qualités s'ajoutent des caractéristiques environnementales, surtout l'existence de liens forts et significatifs d'une certaine durée avec un adulte de référence, la qualité du réseau social et notamment aussi du climat scolaire. Les soins aux adolescents peuvent utilement s'inspirer de ce concept : le travail sur les ressources de l'adolescent et de son environnement est particulièrement fécond à une période de la vie marquée par les processus d'autonomisation. Dans une large mesure, les approches de prévention et de promotion de la santé s'inspirent de la même philosophie. L'article conclut sur les limites et les enjeux éthiques de la résilience. [Abstract] Resilience can be defined as a process thanks to which children and adolescents can enjoy a meaningful existence despite - heavy - unfavorable stressful lasting situations. Resilient individuals are described as flexible, creative and have a good sense of humor; they take responsibilities and often have an innate capacity to raise adults' interest. Besides these temperamental attributes, resilient individuals benefit from a favorable environmental, namely meaningful long lasting affective bonds (so-called "connectedness") with one parent or an adult close to them. A strong social network as well as the quality of the school climate can play a significant rote as well. Health care professionals can be greatly inspired by the concept of resilience in their everyday work with young people who struggle for their autonomy. Preventive and health promotion interventions which put the emphasis on youth participation and on life skills can also be seen as an other example of this paradigm. The paper concludes on some ethical issues linked with the concept of resilience.
Keywords
Adolescent , Adolescent Psychology , Adaptation, Physiological , Self Concept
Create date
05/03/2008 15:57
Last modification date
20/08/2019 16:26
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