Follow-up of a cohort of tinnitus patients attending a medical-psychological joint consultation

Details

Serval ID
serval:BIB_A207D78B5F20
Type
Article: article from journal or magazin.
Collection
Publications
Institution
Title
Follow-up of a cohort of tinnitus patients attending a medical-psychological joint consultation
Journal
Oto-Rhino-Laryngologia Nova
Author(s)
Perrin Eliane, Degive Colette, Kos Izabel, Archinard Marc
ISSN
1014-8221
Publication state
Published
Issued date
2000
Volume
10
Number
1
Pages
28-31
Notes
Notes sur le titre : Titre traduit: Follow-up de patients ayant bénéficié d'une consultation conjointe médico-psychologique
pour acouphène
SAPHIRID:60197
Abstract
Objectifs: évaluation d'une consultation conjointe médico-psychologique (CCMP) recevant des patients souffrant d'acouphène. Principaux critères d'évaluation: amélioration de la qualité de vie des patients, arrêt de leur consommation médicale pour acouphène, présentation et évaluation de cette consultation. Matériel et méthodes: follow-up de 120 patients ayant consulté entre 1993 et 1996 à la Clinique et Policlinique d'ORL des Hôpitaux Universitaires de Genève, Suisse. Patients ayant consulté en première instance versus patients référés ou ayant déjà consulté un ou plusieurs spécialistes ORL. Patients souffrant d'acouphène uniquement versus patients ayant en plus d'autres troubles somatiques ou psychologiques. Evaluation actuelle et rétrospective. Enquête par questionnaire par téléphone. Traitement informatique des données (SPSS, version 6.1).Résultats: taux de réponse: 74%. Soixante et onze pour-cent des patients n'ont plus consulté après la CCMP: 83% des patients ayant consulté en première instance versus 63% des patients référés ou ayant déjà consulté un ou plusieurs spécialistes ORL. Vingt-deux pour-cent des patients souffrent d'un acouphène uniquement versus78% qui expriment d'autres plaintes somatiques et/ou psychologiques. Dix-neuf pour-cent vont mieux, 69% ne notent aucun changement et 12% vont moins bien depuis cette consultation. Cinquante-six pour-cent ont été satisfaits; 26% l'ont trouvée identique aux consultations ORL classiques et 13% ont été insatisfaits. Conclusions: Ce type de consultation semble particulièrement adapté à cette population de patients dont la majorité souffre d'autres affections somatiques et/ou psychologiques. Un objectif est atteint: une majorité d'entre eux (71%) n'a plus consulté pour acouphène après la CCMP. [Auteurs]
Objective: Assessment of a joint medical-psychological consultation (JMPC) available to patients suffering from tinnitus. Main criteria for assessment: improvement of patients' quality of life, stopping their quest for medical attention, presentation and assessment of this consultation. Material and Methods: Follow-up of patients counseled at the Otolaryngology and Head and Neck Surgery Polyclinic between 1993 and 1996. Patients who had consulted for the first time were compared to those who had been referred by other specialists or their family doctors because of tinnitus. Patients who suffered solely from tinnitus were compared to patients with multi- ple somatic and/or psychological complaints. Present and retrospec- tive assessment. Questionnaires were delivered over the phone. Data were processed by computer (SPSS, version 6.1). Results: Rate of response: 74%. Seventy-one percent of patients had not consulted further after the JMPC: for 83% of the patients, the JMPC had been their first consultation, while 63% of the patients had either been referred by an ENT specialist or had already consulted one or more ENT specialists. For 22% of patients, the sole complaint was tinnitus, while 78% mentioned other somatic and/or psychological complaints. Since the consultation, 19% feel better, 69% have noticed no change and 12% feel worse; 56% were satisfied, 26% found the consultation no different from traditional ENT consultations, and 13% were dissatisfied. Conclusions: This type of consultation seems particularly suited to this patient population, of whom the majority also suffer from other somatic and/or psychological disorders. The majority of patients (71%) have not consulted elsewhere for tinnitus since this consultation; so the study was successful in meeting this objective. [Authors]
Keywords
Tinnitus , Psychotherapy
Create date
14/03/2008 11:20
Last modification date
20/08/2019 16:08
Usage data