Fakes, Forgeries, and Statistics in the Art Market: A Case Study of the Works of Félix Vallotton

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State: Public
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Serval ID
serval:BIB_840A3FF12A7D
Type
PhD thesis: a PhD thesis.
Collection
Publications
Institution
Title
Fakes, Forgeries, and Statistics in the Art Market: A Case Study of the Works of Félix Vallotton
Author(s)
Wuffli Liliana
Director(s)
Aebi Marcelo
Codirector(s)
Berchtold André
Institution details
Université de Lausanne, Faculté de droit, des sciences criminelles et d'administration publique
Publication state
Accepted
Issued date
2023
Language
english
Abstract
Various art authentication measures can be used to prevent the circulation of fakes and forgeries in the art market. However, owing to the complexity of their techniques, they are mainly used by professional art players (experts and art dealers). In this context, this Ph.D. thesis aims to develop a tool that can provide arguments regarding the risks of art counterfeiting in terms of probabilities. Although these arguments should not be considered evidence, they give an early alert to potential problems related to authenticity. This thesis adopts an original position by postulating that counterfeit artworks can be distinguished from original works by their standard characteristics such as subject matter, size, date, and place of signature. In support of this thesis, this doctoral research provides a comparative analysis of these characteristics using a data-mining model.
A practical advantage of the model lies in its ability to be applied by people without statistical training or the assistance of an art expert. This result was achieved owing to the readable features used for the model’s creation. The database was built according to the characteristics of the catalogue raisonné and archival documents on counterfeit works. Although data on forgeries are generally confidential, our methodology permits public access to this knowledge without revealing the owners’ names.
The study was conducted using a series of experiments and case studies based on a dataset comprising information on 1,704 originals and 210 counterfeits related to the works of the Swiss and French artist Félix Vallotton (1865–1925). The accuracy of the model in classifying counterfeits in most tests is 70–91%. Despite these promising results, the model’s probabilities can only be applied to the work of Vallotton. However, the sampling process and techniques used in this PhD study are standard. Hence, the methodology can be replicated to analyze the probabilities related to another artist. This can be achieved by using a new dataset incorporating the characteristics of the forgeries and the original works of the artist on consideration.
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Diverses mesures d’authentification des œuvres d’art peuvent servir de filtre pour empêcher la circulation de faux tableaux dans le marché de l’art. Or, elles sont toutes utilisées principalement par des acteurs professionnels (experts, marchands d’art) en raison de la complexité de leurs techniques. Dans ce contexte, cette thèse de doctorat vise à développer un outil capable de fournir des arguments sur les risques de contrefaçon d’œuvres d’art en termes de probabilités. Bien que ces arguments ne doivent pas être pris comme des preuves, ils constituent une alerte anticipée à un problème potentiel lié à la question de l’authenticité. La thèse de doctorat adopte une position originale en postulant que les faux peuvent être distingués des œuvres originales par leurs caractéristiques standards, telles que le sujet, la taille, la date et le lieu de la signature. À l’appui de cette thèse, la recherche doctorale présente une analyse comparative de ces caractéristiques à l’aide de modèles d’exploration de données.
Un avantage pratique du modèle réside dans sa capacité à être appliqué par des personnes sans formation statistique et sans l’assistance d’un expert en art. Ce résultat est obtenu grâce aux caractéristiques lisibles que nous avons utilisées pour la création du modèle. La base de données est construite selon la description des caractéristiques du catalogue raisonné et les documents d’archives sur les faux tableaux. Bien que l’information sur les faux soient des renseignements généralement confidentiels, notre méthodologie permet de rendre ces connaissances accessibles au public sans révéler les noms des propriétaires.
L’étude a été réalisée à l’aide une série d’expériences et de cas pratiques basés sur un ensemble de données comprenant l’information sur 1,704 originaux et 210 faux tableaux liés aux œuvres de l’artiste franco-suisse Félix Vallotton (1865–1925). Dans la plupart des tests, le modèle a démontré une précision allant de 70 % à 91 % lors de la classification des contrefaçons. Bien que ces résultats soient prometteurs, ces probabilités ne sont applicables qu’aux œuvres de Félix Vallotton. Cependant, l’échantillonnage et les techniques de l’étude doctorale sont standards. Ainsi, la méthodologie pourrait être reproduite pour analyser les probabilités faites pour un autre peintre sur la base d’un nouvel ensemble de données incorporant les caractéristiques des faux et des œuvres originales de l’artiste en question.
Create date
02/11/2023 9:39
Last modification date
21/11/2023 7:18
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