La route praxique vers l'écriture : Neuropsychological cues of writing readiness
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Serval ID
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Type
Article: article from journal or magazin.
Publication sub-type
Minutes: analyse of a published work.
Collection
Publications
Institution
Title
La route praxique vers l'écriture : Neuropsychological cues of writing readiness
Journal
Neurorehabilitation and Neural Repair
Publication state
Published
Issued date
2008
Peer-reviewed
Oui
Volume
22
Number
5
Pages
521
Language
english
Abstract
Résumé (English see below)
Entre le moment où l'enfant s'empare la première fois du crayon et le moment où il écrit, deux ou trois années sont nécessaires à une lente maturation de la motricité fine. En neuroréhabilitation, ce laps de temps peut être beaucoup plus long. D'où l'intérêt d'étudier la progression graphopraxique avant l'écriture. L'observation de l'apraxie acquise de l'adulte et de ses effets sur l'écriture permet d'avancer les hypothèses sur les difficultés que peuvent rencontrer les enfants dans cet apprentissage. Nous avons en effet décomposé certaines productions graphiques de l'adulte pour mieux comprendre les facettes de l'apraxie. Une fois décomposées, les mêmes graphies peuvent être étudiées dans la période préscolaire. La méthodologie met en lumière les manières dont l'enfant tire ses traits, choisit la direction de ses gestes, engage les volutes, assemble les pièces, complète les traces pour en faire une forme reconnaissable. Elle montre particulièrement comment le corps de l'enfant s'engage pour une action dans le plan, comment s'ancrent les repères somatognosiques et visuels, auxquels répond l'affinement du contrôle moteur. Partant du principe que l'écriture proprement dite commence quand l'enfant signe de son prénom, nous étudions l'apparition de la "signature" entre les âges de trois et six ans; nous créons un indice de pré-écriture. Dans une vision instrumentale des troubles d'apprentissage, nous utilisons cet indice pour comparaison avec les autres, verbaux et non-verbaux. Cette observation préventive et thérapeutique est complémentaire de l'option attentiste, qui "ne lit l'enfant que lorsqu'il écrit".
Summary
the development of a child, once he or she has started walking, two motor acquisitions related to language are expected, that is, speaking and writing. Since there is no mention of either reading readiness or of writing readiness in the MEDLINE database, except by occupational therapists, so access to literacy is not considered to be a medical problem like those listed in the MEDLINE database. On the contrary, these two themes are frequently mentioned in the psychological and educational databases PSYCHINFO and ERIC, respectively, although writing is seven times less frequently cited than reading readiness. For neuropsychologists, writing reveals itself to be a complex acquisition of superior neurocognitive abilities which are co-ordinated together with hand and finger movements. 240 children aged 3 to 8 from normal schools were asked to write down their (first) name, or alternatively to write what they know and can produce, or at least to draw him/herself. Analysing their traces, the following abilities were identified and appeared chronogically in the following order: the symbolic expression of the graphic trace, the praxia of building each letter, the selection of the writing direction and the inhibition of mirror letters, the linguistic link between the letters (phonem-graphem conversion), the sense of coordinates (gravitational/retinal vertical and horizontal), the use of perceptual constancy and the exercise of the most distal commands that both realize micrography, the differentiation between capitals and small letters, the topology of the writing on the available support, the fluency of connecting the letters graphically, and lastly the personal marking of the first letter. A writing-readiness index called « signature » has been calculated and provided an age-related prewriting quotient. This analysis was part of an experiment on ideomotor praxia, and data was collected outside "signature" on certain verbal as well as praxic abilities. Thus internal and external validity studies were performed aiming to illustrate the numerous neuropsychological components of writing development. Results show that the contributions made by the abilities identified all combine to result in the first writing. The prewriting quotient reliably represents the grapho-praxic development, permits an early detection of writing disabilities, and helps guiding remediation.
Entre le moment où l'enfant s'empare la première fois du crayon et le moment où il écrit, deux ou trois années sont nécessaires à une lente maturation de la motricité fine. En neuroréhabilitation, ce laps de temps peut être beaucoup plus long. D'où l'intérêt d'étudier la progression graphopraxique avant l'écriture. L'observation de l'apraxie acquise de l'adulte et de ses effets sur l'écriture permet d'avancer les hypothèses sur les difficultés que peuvent rencontrer les enfants dans cet apprentissage. Nous avons en effet décomposé certaines productions graphiques de l'adulte pour mieux comprendre les facettes de l'apraxie. Une fois décomposées, les mêmes graphies peuvent être étudiées dans la période préscolaire. La méthodologie met en lumière les manières dont l'enfant tire ses traits, choisit la direction de ses gestes, engage les volutes, assemble les pièces, complète les traces pour en faire une forme reconnaissable. Elle montre particulièrement comment le corps de l'enfant s'engage pour une action dans le plan, comment s'ancrent les repères somatognosiques et visuels, auxquels répond l'affinement du contrôle moteur. Partant du principe que l'écriture proprement dite commence quand l'enfant signe de son prénom, nous étudions l'apparition de la "signature" entre les âges de trois et six ans; nous créons un indice de pré-écriture. Dans une vision instrumentale des troubles d'apprentissage, nous utilisons cet indice pour comparaison avec les autres, verbaux et non-verbaux. Cette observation préventive et thérapeutique est complémentaire de l'option attentiste, qui "ne lit l'enfant que lorsqu'il écrit".
Summary
the development of a child, once he or she has started walking, two motor acquisitions related to language are expected, that is, speaking and writing. Since there is no mention of either reading readiness or of writing readiness in the MEDLINE database, except by occupational therapists, so access to literacy is not considered to be a medical problem like those listed in the MEDLINE database. On the contrary, these two themes are frequently mentioned in the psychological and educational databases PSYCHINFO and ERIC, respectively, although writing is seven times less frequently cited than reading readiness. For neuropsychologists, writing reveals itself to be a complex acquisition of superior neurocognitive abilities which are co-ordinated together with hand and finger movements. 240 children aged 3 to 8 from normal schools were asked to write down their (first) name, or alternatively to write what they know and can produce, or at least to draw him/herself. Analysing their traces, the following abilities were identified and appeared chronogically in the following order: the symbolic expression of the graphic trace, the praxia of building each letter, the selection of the writing direction and the inhibition of mirror letters, the linguistic link between the letters (phonem-graphem conversion), the sense of coordinates (gravitational/retinal vertical and horizontal), the use of perceptual constancy and the exercise of the most distal commands that both realize micrography, the differentiation between capitals and small letters, the topology of the writing on the available support, the fluency of connecting the letters graphically, and lastly the personal marking of the first letter. A writing-readiness index called « signature » has been calculated and provided an age-related prewriting quotient. This analysis was part of an experiment on ideomotor praxia, and data was collected outside "signature" on certain verbal as well as praxic abilities. Thus internal and external validity studies were performed aiming to illustrate the numerous neuropsychological components of writing development. Results show that the contributions made by the abilities identified all combine to result in the first writing. The prewriting quotient reliably represents the grapho-praxic development, permits an early detection of writing disabilities, and helps guiding remediation.
Keywords
praxie, apraxie, dyspraxie, écriture, dysgraphie, neuropsychologie, enfant, praxia, apraxia, dyspraxia, writing, dysgraphia, neuropsychology, child
Create date
20/01/2009 16:51
Last modification date
20/08/2019 14:03