Seeking "Aufgehobenheit": Patients' Perspective of lnterprofessional Gollaboration within a Multidisciplinary Care Team
Détails
ID Serval
serval:BIB_A45EFDC3A279
Type
Thèse: thèse de doctorat.
Collection
Publications
Institution
Titre
Seeking "Aufgehobenheit": Patients' Perspective of lnterprofessional Gollaboration within a Multidisciplinary Care Team
Directeur⸱rice⸱s
Zumstein-Shaha Maya
Codirecteur⸱rice⸱s
Benaroyo Lazare
Détails de l'institution
Université de Lausanne, Faculté de biologie et médecine
Statut éditorial
Acceptée
Date de publication
2019
Langue
anglais
Résumé
Le rôle des patients évolue dans le système de santé actuel. Ils sont de plus en plus reconnus comme partenaires et encouragés à prendre part au processus de collaboration interprofessionnelle (CIP). Afin de suivre et d'accompagner cette évolution du rôle des patients, il convient de comprendre leur propre perception de la CIP, les aspects auxquels ils accordent de l'importance lors d'une prise en charge au sein d'une équipe pluridisciplinaire, le rôle qu'ils sont prêts à assumer et ce qui leur manque pour assumer ce rôle. But: Cette thèse explore a) les points de vue des patient-e-s adultes et pédiatriques au sujet de la CIP et b) le rôle des patient-e-s dans le processus de CIP, et identifie c) les principales préoccupations des patient-e-s adultes et pédiatriques au sein d'une équipe de soins pluridisciplinaire.
Méthode: Une analyse qualitative descriptive associée à une approche basée sur la théorie ancrée. Des entrevues incluant 42 participant-e-s recruté-e-s dans les services de chirurgie pour adultes et un service de pédiatrie d'un hôpital universitaire suisse ont été menées. La collecte et l'analyse des données ont été effectuées simultanément, et incluaient des notes de terrain, des codages, une analyse comparative continue et un échantillonnage théorique. Une revue systématique a été réalisée afin d'obtenir une vue d'ensemble des points de vue des patients sur la collaboration interprofessionnelle.
Résultats: Les patient-e-s en pédiatrie observent plus particulièrement les aspects liés aux interactions interprofessionnelles et aux aspects hiérarchiques entre infirmières et médecins. Ces derniers sont perçus comme étant complémentaires. Les patient e-s pédiatriques ne considèrent pas leur rôle comme essentiel dans le processus de CIP. Les patients adultes ont émis des hypothèses quant au processus de CIP, son efficacité et la coordination des soins lorsque les interactions entre les professionnels de la santé se déroulaient à leur insu. Les résultats de la revue systématique soulignent l'importance des interactions interprofessionnelles et patients - professionnels de la santé, basées sur le respect. La théorie ancrée a permis de conclure que le concept et le processus de collaboration interprofessionnelle ne constituent pas une préoccupation majeure pour les patients. En effet, ils se préoccupent davantage de la façon dont l'équipe interdisciplinaire répond à leur besoin en soins adaptés et de qualité. Les soins adaptés sont liés au besoin de sécurité, de bienveillance, de respect et de dignité dans un environnement de soins complexe. Le concept central de Aufgehobenheit, un terme allemand, englobe à lui seul les notions de sécurité, bienveillance, respect et dignité. Les concepts d'individu et de patient sont inhérents au concept de Aufgehobenheit. La demande des patients et la réponse des professionnels en matière de Aufgehobenheit ont pu être comparées à la relation primaire entre un enfant et sa mère ou toute autre personne occupant une place significative. La façon dont se déroule le premier contact entre les patients et les professionnels de la santé déterminera la posture, l'attitude et les comportements futurs des patients.
Conclusion: Cette étude a permis de mettre en évidence que les besoins en soins humanisants influencent la compréhension qu'ont les patients de la CIP et du rôle qu'ils s'attribuent dans le cadre de rencontres interprofessionnelles.
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In today's fast-moving healthcare system, the role of patients is evolving. Patients are recognized as valuable healthcare partners and are expected to be active members in the interprofessional healthcare team. Before considering this shift in the patients' role, it is necessary to gain an insight into patients' understanding of interprofessional collaboration (IPC) and their perceived role in IPC.
Aim: This thesis explores a) the perspectives of adult and pediatric patients on interprofessional collaboration, b) patients' role in the process of IPC, and identifies c) the main concerns of adult and pediatric patients within a multidisciplinary healthcare team.
Methods: A qualitative approach was employed by combining qualitative data analysis and a grounded theory approach. Data collection included interviews in three adult and surgical units and in one pediatric unit of a Swiss University hospital. Data collection and analysis were conducted simultaneously, including fieldnotes, coding, constant comparison and theoretical sampling. A systematic review has been conducted to gain a comprehensive view of patients' perspectives on IPC.
Results: Pediatric patients do observe the interactional and hierarchical aspects of IPC between nurses and physicians. Pediatric patients need every healthcare professional to be responsive to their needs. They know that some professionals (physicians) have time issues. The nurses were considered complementary to physicians. The pediatric patients did not regard their own role as essential in the interprofessional collaborative process.
The adult patients were more prone to interpretation and assumptioµs when the healthcare professionals' interactions were invisible to them. Adult patients tended to forin opinions on the effectiveness of care coordination, the atmospbere/environment in the care unit and the patient-professional interactions. The findings of the systematic review shows the importance of interprofessional interactions and of the interactions between patients and healthcare professionals underpinned by respect.
The grounded theory approach revealed that interprofessional collaboration and its processes were not patients' main concem. Patients were more concemed with the way in which the multidisciplinary team responded to their need for optimal, good care. Optimal care is closely linked to patients' need for safe and caring encounters imbued with respect, dignity and humanity, in a complex care environment. These concepts could be summarized in the core concept of Aufgehobenheit, a German psychanalytic anthropological term that encompasses the concepts of safety, dignity, humanity and respect. The concepts of patienthood and personhood are closely related to Aufgehobenheit. The "call'' of patients for Aufgehobenheit and the "response" of the healthcare professionals can be compared to the primary relationship between a child and a mother or any other significant person. The way the first contact between patients and healthcare professionals unfolds will define the future stance, attitude and behaviors of the patients.
Conclusion: This study highlighted that patients' needs for humanity influence their understanding of IPC and their perceived role during interprofessional encounters.
Méthode: Une analyse qualitative descriptive associée à une approche basée sur la théorie ancrée. Des entrevues incluant 42 participant-e-s recruté-e-s dans les services de chirurgie pour adultes et un service de pédiatrie d'un hôpital universitaire suisse ont été menées. La collecte et l'analyse des données ont été effectuées simultanément, et incluaient des notes de terrain, des codages, une analyse comparative continue et un échantillonnage théorique. Une revue systématique a été réalisée afin d'obtenir une vue d'ensemble des points de vue des patients sur la collaboration interprofessionnelle.
Résultats: Les patient-e-s en pédiatrie observent plus particulièrement les aspects liés aux interactions interprofessionnelles et aux aspects hiérarchiques entre infirmières et médecins. Ces derniers sont perçus comme étant complémentaires. Les patient e-s pédiatriques ne considèrent pas leur rôle comme essentiel dans le processus de CIP. Les patients adultes ont émis des hypothèses quant au processus de CIP, son efficacité et la coordination des soins lorsque les interactions entre les professionnels de la santé se déroulaient à leur insu. Les résultats de la revue systématique soulignent l'importance des interactions interprofessionnelles et patients - professionnels de la santé, basées sur le respect. La théorie ancrée a permis de conclure que le concept et le processus de collaboration interprofessionnelle ne constituent pas une préoccupation majeure pour les patients. En effet, ils se préoccupent davantage de la façon dont l'équipe interdisciplinaire répond à leur besoin en soins adaptés et de qualité. Les soins adaptés sont liés au besoin de sécurité, de bienveillance, de respect et de dignité dans un environnement de soins complexe. Le concept central de Aufgehobenheit, un terme allemand, englobe à lui seul les notions de sécurité, bienveillance, respect et dignité. Les concepts d'individu et de patient sont inhérents au concept de Aufgehobenheit. La demande des patients et la réponse des professionnels en matière de Aufgehobenheit ont pu être comparées à la relation primaire entre un enfant et sa mère ou toute autre personne occupant une place significative. La façon dont se déroule le premier contact entre les patients et les professionnels de la santé déterminera la posture, l'attitude et les comportements futurs des patients.
Conclusion: Cette étude a permis de mettre en évidence que les besoins en soins humanisants influencent la compréhension qu'ont les patients de la CIP et du rôle qu'ils s'attribuent dans le cadre de rencontres interprofessionnelles.
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In today's fast-moving healthcare system, the role of patients is evolving. Patients are recognized as valuable healthcare partners and are expected to be active members in the interprofessional healthcare team. Before considering this shift in the patients' role, it is necessary to gain an insight into patients' understanding of interprofessional collaboration (IPC) and their perceived role in IPC.
Aim: This thesis explores a) the perspectives of adult and pediatric patients on interprofessional collaboration, b) patients' role in the process of IPC, and identifies c) the main concerns of adult and pediatric patients within a multidisciplinary healthcare team.
Methods: A qualitative approach was employed by combining qualitative data analysis and a grounded theory approach. Data collection included interviews in three adult and surgical units and in one pediatric unit of a Swiss University hospital. Data collection and analysis were conducted simultaneously, including fieldnotes, coding, constant comparison and theoretical sampling. A systematic review has been conducted to gain a comprehensive view of patients' perspectives on IPC.
Results: Pediatric patients do observe the interactional and hierarchical aspects of IPC between nurses and physicians. Pediatric patients need every healthcare professional to be responsive to their needs. They know that some professionals (physicians) have time issues. The nurses were considered complementary to physicians. The pediatric patients did not regard their own role as essential in the interprofessional collaborative process.
The adult patients were more prone to interpretation and assumptioµs when the healthcare professionals' interactions were invisible to them. Adult patients tended to forin opinions on the effectiveness of care coordination, the atmospbere/environment in the care unit and the patient-professional interactions. The findings of the systematic review shows the importance of interprofessional interactions and of the interactions between patients and healthcare professionals underpinned by respect.
The grounded theory approach revealed that interprofessional collaboration and its processes were not patients' main concem. Patients were more concemed with the way in which the multidisciplinary team responded to their need for optimal, good care. Optimal care is closely linked to patients' need for safe and caring encounters imbued with respect, dignity and humanity, in a complex care environment. These concepts could be summarized in the core concept of Aufgehobenheit, a German psychanalytic anthropological term that encompasses the concepts of safety, dignity, humanity and respect. The concepts of patienthood and personhood are closely related to Aufgehobenheit. The "call'' of patients for Aufgehobenheit and the "response" of the healthcare professionals can be compared to the primary relationship between a child and a mother or any other significant person. The way the first contact between patients and healthcare professionals unfolds will define the future stance, attitude and behaviors of the patients.
Conclusion: This study highlighted that patients' needs for humanity influence their understanding of IPC and their perceived role during interprofessional encounters.
Création de la notice
08/06/2020 10:48
Dernière modification de la notice
16/02/2021 6:27